Lenaträdgård
27-07-2021, 07:18
Hej, jag har tagit ner granar på ca 30 kvm. Nu är det täckt med granflis. Det finns även sten och tjocka rötter kvar. Jag vill inte lägga ner så mycket pengar på denna yta eller arbetstimmar. Söderläge så torrt och soligt. Jag vill gärna få förslag på vad jag kan göra

Lena
Gunilla T
27-07-2021, 07:54
Om du inte vill avsätta vare sig tid eller pengar på området så är det enda att låta naturen återta det som skuggande granar har förhindrat.
Det första som händer är att olika grässorter etablerar sig, snabbt kommer också hallon. Rallarros och örnbräken kommer att sprida sig samt björk- och aspsly.
Huggorm
27-07-2021, 09:13
Granfliset, är det bara barr och grenar eller även stammarna? Hur som helst kommer det vara mycket dåligt med kväve där i ett antal år. Dels är det alltid kvävefattigt i granskog, dels förbrukar ruttnande ved kväve. Men vissa växter, som de som Gunilla nämner, klarar sig med låga halter kväve och kan växa där. Men att göra grönsaksland, gräsmatta eller liknande är bara att glömma.
Lenaträdgård
27-07-2021, 15:41
Tack för era återkopplingar. Det är egentligen bara stubbflis + barr sen tidigare. Jag får fundera lite till.
Åsa, mälardalen zon 2
28-07-2021, 07:23
Vi tog också bort några granar det blev inte så mycket flis de tog bort allt men lite stubbar blev kvar. Jag dumpade gammal jord, jord från ett ställe där min man byggde så han grävde u, flisat häckklipp, en massa gräsklipp etc. Och så trycke jag ner pumpaplantor det täckte ytan bra så nu fyller jag på med mer gräsklipp, kompost etc. och sätter nya plantor där det blir grönt och fint och inte så mycket ogräs och med tiden lär väl stubbarna försvinna då kanske man kan göra nått annat där.
Åsa, mälardalen zon 2
28-07-2021, 07:41
Kom på att jag hade lite bilder
[attachment=90578:stubbar.jpg]
[attachment=90579:squash.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.