Full version: Fransk dragon
Nina H
När jag grävde upp lite av min franska dragon gick en del stjälkar av. Jag satte dem i vatten, men de ser väldigt vissna ut. Kan man inte rota dragonsticklingar?
Fenja
Jag rotat Fransk Dragon i vatten och det har gått ganska fort. Låt dem stå ett tag och se om de hämtar sig, de kanske bara är ledsna efter att ha blivit avbrutna. Sätt en plastpåse med hål i över vasen så får de hjälp med fukten. Det fungerar ungefär lika bra att rota dem direkt i jord också, bara stick ned i krukan och sätt på olastpåse.
Lycka till!
Fenja
Copycat
Använder man såjord då? eller planteringsjord? För kogödsel är väl lite väl kraftigt? unsure.gif
KURT
CITAT (Nina H @ 04-05-2004, 10:22)
Kan man inte rota dragonsticklingar?

Man MÅSTE rota dragonsticklingar (eller ta rotskott) eftersom den inte kan förökas med frön. Man kan sätta dem i såjord (eller vanlig jord blandad med sand (minst halva volymen sand). Almännt så rotar sig sticklingar lättare om man sätter dem i kanten av krukan och sätter en påse över, men man får se upp så att det inte blir alltför fuktigt.
Fenja
Har sett detta råd tidigare om att sticklingar rotar sig lättare om man sätter dem i krukkanten. Hur kommer det sig?
Mvh
Fenja
KURT
CITAT (Fenja @ 04-05-2004, 12:26)
Har sett detta råd tidigare om att sticklingar rotar sig lättare om man sätter dem i krukkanten. Hur kommer det sig?
Mvh
Fenja

De nya rötterna som växer ut får mera syre i kanten av krukan. Undantaget kan kanske vara om man använder keramikkrukor, eftersom det kanske kan bli för torrt längs kanten då eftersom det avdunstar genom keramiken. Så för sticklingar är plastkrukor bättre. Denna länk till pelargonsällskapet beskriver hur man tar pelargonsticklingar, och det fungerar bra för andra sticklingar också. Även om de tycker att man skall ha keramikkurka! Men det beror ju på hur mycket man vattnar.
Fenja
Tack för informationen Kurt!
Mvh
Fenja
Nina H
Tack snälla för svar. Jag trär över en plastpåse och talar vacker till dem och hoppas att de piggar på sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon