steffo100
Hej,
Vad gör jag med den växten?
Kan den stå ute i Zone 1 eller behöver den grävas upp.
Jag fick den utan att den jag fick den av visst vad det var men jag tror det är som rubriken säger.
Tacksam för tips
Gunilla T
Du kan gräva upp den och ha den som krukväxt inomhus. Den härstammar från Australien så den klarar nog inte en svensk vinter utomhus.
steffo100
Tack, då gör jag det.
Jag gissar innan frosten är rätt tid smile.gif
Ska den ha någon speciell jord över vintern?
Kan den blomma igen inomhus?
Mycket frågor - men tusen tack ska du ha!
Gunilla T
Det går säkert bra med vanlig blomjord.

Det finns många olika Crinum arter och en del av dem vill ha en sval övervintring, ungefär som medelhavsväxter, andra fungerar som en vanlig krukväxt. Jag tror inte du kan räkna med blomning under vinter, den går nog i vila.

Googla på Crinum flaccidum så kan du hitta ytterligare information - förhoppningsvis.
August
Jag blev nyfiken eftersom jag aldrig hört talas om den här krinum-arten. Efter att ha sökt lite undrar jag ifall du identifierat den rätt. Den återfinns inte i Kulturväxtdatabasen (SKUD) vilket tyder på att den inte är känd som odlad i Sverige eller saluförs här. Inte heller kan man hitta den i RHS Plant Finder, vilket innebär att den inte finns i Storbrittanien heller. Hur kan denna sällsynta växt från Australiens inland ha hittat hit och hur har du kunnat identifiera den utan tillgång till blommor?

Fönsterkrinum, Crinum moorei, var vanlig förr när man hade glasverandor. Den har jag sett många gamla exemplar av och den trivdes bra med en viloperiod på en ljus och sval plats där temperaturen helst inte sjönk under noll på vintern under någon längre tid. Många blandade ihop den med amaryllis men det är en helt annan växt. Det finns också en hybrid vid namn kalljordskrinum, Crinum x powellii, som kan tänkas vara härdig på friland i zon 1. Den har jag försökt mig på flera gånger utan någon varaktig framgång. Men med lite lätt vintertäckning bör den klara sig. En svårighet är dock att den kan få svårt att hinna blomma om den inte får en varm vår och försommar.

Det vore intressant om du ville beskriva hur du kom fram till att det är just C flaccidum du har och inte någon annan art i släktet.
Gunilla T
Jag har faktiskt en kalljordskrinum Crinum x powellii i trädgården sedan många år. Den överlever här i zon 2-3 utan täckning men hinner aldrig blomma, troligen är säsongen för kort.
August
Det är väl det som är uppsidan av klimatförändringen. Det som var närmast omöjligt för 40 år sedan går hur bra som helst i dag. När jag odlade kalljordskrinum i trädgården utan att lyckas så bra var på 80-talet då vintrar var vintrar. Det var i zon 2 och det var inte ovanligt med -20 grader i trädgården. Nu blir jag upprörd när det som den gångna vintern blir tretton minusgrader. någon natt. Jag kanske skall införskaffa en krinum om jag kommer på någon lämplig plats?
Gunilla T
Det tycker jag är värt ett försök, zon kartan är numera inget att förhålla sig till men - vi kan fortfarande få en "riktig " vinter något år. Förra vintern var den första vinter jag upplevt utan tjäle i jorden, jag odlar många städsegröna växter som är känsliga för tjältorka så våren brukar vara en spännande period i trädgården.

I stället för vinterkyla har Mälardalen, där jag bor, drabbats av förödande torka under sommaren, så även i år. När regnet äntligen kom var det i form av skyfall och hagel. Bladväxterna har stora hål i bladen och de 38 mm regn som föll på kort stund bara spolade bort jord ur planteringarna men två cm ner i jorden var det kruttorrt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon