Full version: Hierochle Odorata
Nina H
Någon frågade för ett tag sedan efter äkta vanilggräs, hierochle odorata. Jag har slängt mitt oäkta nu (vårbrodd?), men blev nyfiken på det äkta.
Skall snart till Spanien - någon som vet om det finns där?
Ingrid på Västkusten
Ursäkta men vaniljgräs är itne Hierochloe odorata utan Anhtoxanthum odoratatum(men förvirrande motsägelsefulla uppgifter på olika websiter!). Jag har köpt två plantor som H odorata - man man mashlar ett str lukta det helt annorlunda. Bästa är ju att jag har fröställningar på båda plantorna men hur vet man att det är lart? Det ser precis ut som en vanlig grästuva/ogräs biggrin.gif
Nina H
Nu är förvirringen total
Läs här vad du själv har skrivit Ingrid
http://www.odla.nu/forums/index.php?s=0327...t=8679&view=new
Om Perillas bilder är fel så hade jag alltså äkta vaniljgräs????
Ingrid på Västkusten
Men Du?

det ser faktiskt ut som jag har äkta nu biggrin.gif

oavsett avd den heter på svenska ( latinet kanske vi kan lita lit emera på?)
jag är lit esugen å dela med mig av plantor för vidare id - av dem jag köpte precis. känner Du igen äkta vara? Hmmm.....

Hälsar ingrid
Nina H
Det jag hade, som jag köpte som frön av vaniljgräs, växte i en rugge, hade ljusare (än vanligt gräs) blad, även lite bredare än vanligt gräs. De smakade mycket vanilj. Blommorna kom på en lång vippa.
Enligt Den virtuella floran så är Hierochloe odorata myskgräs och Anthoxanthum odoratum vårbrodd ( kallas också vaniljgräs) precis som Perilla skrev i den gamla tråden. I Den virtuella floran står ingenting om att myskgräs doftar eller smakar vanilj.
Den jag hade stämde mer in på vårbrodden och vaniljgräs är tydligen ett annat namn på den enligt fröfirmorna på nätet, så myskgräs och vaniljgräs är inte samma sak.
Har jag rätt???
Ingrid på Västkusten
Skall vi byta plantor Nina? Jag får av Ditt vaniljgräs och Du får av det jag har handlat som sweetgrass? det blir en tuss biggrin.gif det ser ut som man lätt kan ta loss en tuss - vad tror Du?
Kontakta mig privat biggrin.gif
Och i värsta fall så slutar det med att vi har samma växt ;-)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon