Full version: Datorvirus i farten
ingmet
Fick igår en attack mad.gif från Odla.nu som mitt virusskydd undanröjde smile.gif .
Ber alla på forumet se över sina datorers virusuppdateringar och köra dessa dagligen. Hämta även dagsfärska säkerhetspatchar från Microsoft för att täppa till de hål som hackrarna hittat.
TeliaNet
det är väl inget att bli sur för!
vad gör ett virus?
kör man freebsd eller w95 finns det knappt några virus alls.
även w98 börjar bli säker då de nya virusen görs till NT system (NT, 2000 och XP). tongue.gif
Fredi
CITAT (TeliaNet @ 04-05-2004, 11:41)
det är väl inget att bli sur för!
vad gör ett virus?
kör man freebsd eller w95 finns det knappt några virus alls.
även w98 börjar bli säker då de nya virusen görs till NT system (NT, 2000 och XP). tongue.gif

Om man skulle ta och leta upp sitt gamla Windows 3.11... Jag tror att jag har kvar installationsdisketterna i en låda någonstans...

smile.gif smile.gif smile.gif
MimE
Jag tycker påminnelsen om att uppdatera Antivirus- och Brandväggprogramvara var bra, Ingmet.

Men kom ihåg att det är var och ens ansvar att hålla sin egen dator i bra skick. Skyll aldrig på att någon annan smittat dig utan kom ihåg att det var du som inte hade din egen dator uppdaterad.

("Du" är menat generellt, inte riktat åt Ingmet).

/Mimmi
ingmet
Jag håller min dator uppdaterad och har inga bekymmer.
Tycker ändå att det är bra att meddela forumet att virus florerar.
Eftersom forumet består av många privata datorer och kanske personer med mindre intresse för datorn än för blommorna så kan informationen bli till nytta.

Tack för ditt stöd MimE.
pepparmynta
Ingmet, självklart är det mycket viktigt att vi alla håller oss med brandväggar och andra skydd mot de som vill göra intrång i våra datorer eller sprida virus och maskar.
Sånt skräp vill vi inte ha mad.gif

Men du hävdar att du fått virus från / via Odla.nu och dess aktörer.

Får datorn mask eller virus så kommer de genom att man är
uppkopplad i sig med otillräckligt skydd mot de det elände som florerar för stunden. Inte genom att man exempelvis är aktiv i ett forum.
TeliaNet
om jag inte tar fel så är odla.nu på internet5 servern och det är bara en stor dator med hög simultan kapacitet.
så viruset kan sprida sig till alla användarna av servern.
om det är sasser ni menar så sprider den sig genom ip alltså alla anslutna om inte det finns uppdaterat antivirus på servern.
TeliaNet
glömde säga att jag har sasser remover om nån vill ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon