Vi har en terrass utanför vår ytterdörr inte speciellt bred och med tak. Väldigt mysig på morgonen eftersom den ligger rakt i öster. Nu skulle vi vilja göra en frukosthörna av den. På kanten mot norr skulle vi vi vilja sätta buskar som blir c:a 1.50 höga. Gärna blommande.
Sluttningen nedför står en Rosentry (Red Arnold) och en Magnolia. Ännu lite längre ned kommer 6 st kopparhäggmisplar att planteras. Finns det något som passar in i denna blandning av buskar.
Det får gärna matcha vårt faluröda/ljusgrå hus.
Risken är kanske att buskar brer ut sig och tar en massa plats från altanan, vill du dessutom ha blommande buskar är det troligt att blommningen hämmas av eventuell klippning. Men jag kom direkt att tänka på Smultronschersmin, Philadelphus x polyanthus 'Mont Blanc', som blir en och en halv meter och blommar med överdåd efter ett par år. Den är härdig till zon 5.
Om du sätter en spalje istället får du snabbt en tät vägg av pipranka och humle till exempel. Nu blommar ju inte dessa i någon större utsträckning, men åtminstone humlen doftar gott. Den finns också i olika bladfärger som gör att du kan få lite variation. Kaprifol, Clematis eller klättrande Horthensia är också möjliga alternativ.
Mvh
Fenja
Madeleine1
09-05-2004, 16:38
Jag skulle rösta på en spalje och klematisen 'Summer snow'. Blommar täckt av små vita blommor. Växer som ogräs i alla väderstreck.
Vi har haft två stycken Luther Bank på framsidan i söder men de överlevde inte. Detta är i norr, kan klematis trivas även om den bara får sol på morgonen?
Det beror på sort, det finns allt från clematis som tål helskugga till såna som vill ha full sol. Fråga på plantskolan.
Madeleine1
10-05-2004, 21:38
Tjejen på plantskolan som jag köpte min Summer Snow av berättade att hon hade satt sin på norrsidan av sitt garage. Nu växte den över garagetaket och ner på andra sidan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.