Full version: äppelträd
jillyan
Jag skulle vara duktig o snabb i helgen när jag fick syn på de första små lössen i ett av mina äppelträd, jag blandade iordning såpavatten o sprutade på. Allt som jag sprutat såg dan därpå rostbrunt o "ledset" ut... Vad kan ha hänt?? Kan jag ha påverkat blom-och fruktbildningen negativt? Nån som varit med om liknande? sad.gif
Cilla
Hej och välkommen till forumet!

Rostfläckar brukar blad och blom inte få med såpvatten, inte ens om lösningen var stark. Kanske kan bladen brännas med en kombination av nyutslagna, sköra blad, stark såpblandning och sol. Om du inte hade något annat kvar i sprayflaskan vill säga.

Jag skulle ha duschat hela trädet med vattenspridaren för att få bort ev rester av det som brände bladen.

Mest effektivt mot de olika slags löss som äter på äpple är att spruta med oljeemulsion (majsolja vispat med vatten eller KRAVmärkta Bladlusrent) innan knoppsprickning. Då kväver man äggen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon