niclas_l
Hej,

Total nybörjare som skulle behöva lite hjälp!

Vi har nyligen flyttat in i radhus och fick en ganska ordentlig häck med på köpet. Efter en massa sökande så har jag kommit fram till att det förmodligen är en bokhäck, men skulle behöva lite hjälp att säkerställa det. Jag har bifogat lite bilder.

Vi hade velat (om möjligt) klippa ner den i alla fall 1-1,5 meter för att få in lite mer sol på tomten. Skulle det vara några konstigheter? Något speciellt man bör tänka på?

Vi har en ganska liten trädgård och häcken är nästan 1,5 meter på var sida av stammen. Går det klippa in den för att få en smalare häck?

Vi gillar häcken så vill inte riskera att förstöra den.

[attachment=90699:20211104_113955.jpg][attachment=90700:20211104_114034.jpg] [attachment=90701:20211104_114143.jpg]
Huggorm
Min erfarenhet är att bok svarar ganska bra på nedklippning så det borde inte vara några större problem. Men ta in både sidorna och toppen lite mer än ni tänk slutresultatet, så växer det ut nya skott och ger ett tätare ytterskikt av grönska. Lämplig beskärningstid kan vara mars, alltså tidigt på våren innan saven börjat stiga
niclas_l
CITAT (Huggorm @ 04-11-2021, 13:10) *
Min erfarenhet är att bok svarar ganska bra på nedklippning så det borde inte vara några större problem. Men ta in både sidorna och toppen lite mer än ni tänk slutresultatet, så växer det ut nya skott och ger ett tätare ytterskikt av grönska. Lämplig beskärningstid kan vara mars, alltså tidigt på våren innan saven börjat stiga

Tack! Jag har läst på en hel del ställen att Bok är en "blödare" och helst ska beskäras under JAS-perioden. Stämmer det eller går det lika bra (bättre) att göra det i t.ex. mars som du nämner?

Vet inte om det stämmer på bok, men har läst någonstans att man helst ska ha något "grönt" innanför på grenar som man beskär. Är det noga eller kan man köra på med den bredd på häcken som man önskar?

Tack på förhand!
Huggorm
Jag tror inte bok är någon blödare, jag har åtminstone aldrig sett det. Normalt sett är det bäst att beskära under JAS men om man beskär under vårvintern skjuter trädet eller busken mer skott efteråt och det är en fördel för häckar.

Det är barrträd som måste ha barr kvar innanför där man kapar, annars dör grenen. Bok liksom de flesta lövträd skjuter nya skott från gammal ved så det är ingen fara. Man kan kapa småbokar jäms med marken och de kommer väx upp igen med skott från stubben.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon