Undrar över det här med jordbäddar och jordbyte i växthus. Hjälp mig med tips på hur jag ska göra för att det ska bli bäst, vill gärna ha kvar fördelen med att man inte behöver passa lika noga med vattten om man odlar i bädd.
Det finns ju många olika tankar om hur man ska göra för att undvika jordtrötthet, nematoder o.s.v. Det jag hittills har odlat är mest tomater och de kommer nog även i fortsättningen att vara den övervägande delen av plantorna.
Många säger att man ska byta all jord minst var tredje år, andra säger att man byter en del av jorden varje år (hur stor ska den delen vara ?)
Hur djupa bör jordbäddarna vara (de är ca. 60 cm breda) ? Odlar man i säck så är ju jorden inte vidare djup och i krukor är volymen inte heller så stor. Kanske man inte behöver ha så djupa bäddar och på så sätt få större ”chans” att byta det mesta av jorden? Hur många (tomat)plantor kan man förresten klämma in i en bädd som är 3,5 x 0,60 m ?
Jag har också sett tips på att plantera i krukor nergrävda i jordbäddarna, detta skulle begränsa mängden nematoder som drabbade plantan, även om rötterna så småningom växer ur krukan. Dör nematoderna i joden utanför under tiden så att jorden är Ok igen nästa år? Blir inte bevattningsbehovet lika stort som om krukan står uppe på marken?
Har också läst om en metod för att förnya bäddarna. Man skulle gräva ur gammal jord och skapa en ”ås” i mitten. Här skulle man lägga på helt tät duk (vattnet skulle rinna av i kanterna). Ovan på detta skulle man så lägga den nya jorden, tror att det stog att man skulle ha typ 15 – 20 cm. Men det var oerhört viktigt att man inte gjorde något hål i duken under. Det lät som om det var mycket ”smittsamt” om något av den gamla jorden kom i kontakt med den nya.
Om det är så oerhört noga som det beskrivs i den sistnämnda metoden så verkar ju nergräva krukor inte vara någon lösning. Eller är det överdrivet noga?
Om jag bara byter en del av jorden är det bästa att lägga på en duk och avskärma den från den gamla eller är det trots allt bättre att utnyttja hela jordvolymen.?
Är det några erfarna odlare som kan ge mig lite vägledning i alla dessa funderingar så vore jag jättetacksam.