Kattis i Skåne
Undrar över det här med jordbäddar och jordbyte i växthus. Hjälp mig med tips på hur jag ska göra för att det ska bli bäst, vill gärna ha kvar fördelen med att man inte behöver passa lika noga med vattten om man odlar i bädd.

Det finns ju många olika tankar om hur man ska göra för att undvika jordtrötthet, nematoder o.s.v. Det jag hittills har odlat är mest tomater och de kommer nog även i fortsättningen att vara den övervägande delen av plantorna.

Många säger att man ska byta all jord minst var tredje år, andra säger att man byter en del av jorden varje år (hur stor ska den delen vara ?)

Hur djupa bör jordbäddarna vara (de är ca. 60 cm breda) ? Odlar man i säck så är ju jorden inte vidare djup och i krukor är volymen inte heller så stor. Kanske man inte behöver ha så djupa bäddar och på så sätt få större ”chans” att byta det mesta av jorden? Hur många (tomat)plantor kan man förresten klämma in i en bädd som är 3,5 x 0,60 m ?

Jag har också sett tips på att plantera i krukor nergrävda i jordbäddarna, detta skulle begränsa mängden nematoder som drabbade plantan, även om rötterna så småningom växer ur krukan. Dör nematoderna i joden utanför under tiden så att jorden är Ok igen nästa år? Blir inte bevattningsbehovet lika stort som om krukan står uppe på marken?

Har också läst om en metod för att förnya bäddarna. Man skulle gräva ur gammal jord och skapa en ”ås” i mitten. Här skulle man lägga på helt tät duk (vattnet skulle rinna av i kanterna). Ovan på detta skulle man så lägga den nya jorden, tror att det stog att man skulle ha typ 15 – 20 cm. Men det var oerhört viktigt att man inte gjorde något hål i duken under. Det lät som om det var mycket ”smittsamt” om något av den gamla jorden kom i kontakt med den nya.

Om det är så oerhört noga som det beskrivs i den sistnämnda metoden så verkar ju nergräva krukor inte vara någon lösning. Eller är det överdrivet noga?

Om jag bara byter en del av jorden är det bästa att lägga på en duk och avskärma den från den gamla eller är det trots allt bättre att utnyttja hela jordvolymen.?

Är det några erfarna odlare som kan ge mig lite vägledning i alla dessa funderingar så vore jag jättetacksam.
MRLINDELL
Läst på Tomatsidan.se där står allt man behöver veta.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

byt till sand i bäddarna så slipepr Du byta överhuvudtaget!

Odla i Sand

Odla i sand en artikel till

Hälsar ingrid
Kattis i Skåne
Jo jag har förstått att odla i sand är en bra grej men det blir inte aktuellt i år i alla fall.

Och tack för länken om tomatsidan men jag hittar inte riktigt svar på mina funderingar ovan.

Snälla, är det verkligen ingen som vill disskutera frågorna som jag ställe i första inlägget?
Annisen
Jag brukar byta efter ca fem år. då tar jag bort nästan allt pga att under dessa fem år har det säkert kommit in skadeinsekter som spinn mad.gif
När jag byter så tvättar jag rent växthuset som en tok med såpavatten eller diskmedel. Tar även bort gammalt skuggande "kladd" på glaset.

Jag har va 60 cm i jordbädd och det räcker väldigt bra för mig iallafall. Du kan nog kanske ha mindre djup...
Nu är det så att jag har en go far som har hand om jord till trädgårdar land/ växthus osv så det brukar bli en blandning av jord, sand, torv och havreskal ( Det som blir över vid en skörd, ej skälken.) Detta kan jag nog säga är en av de bästa blandingar som man kan få fram och om det inte vore för risken för skadeinsekter kunde jag nog använda denna några år till..

Vet inte hur det är med nematoder. krukorna håller bättre fukt om du har dem nedgrävda istället för att ha den uppe på marken. Men om du vill ha den uppe på så täck försiktigt jorden runt plantan med tex stenar eller tegelskärvor. Det har jag gjort med mina växter inomhus och har sparat varannan vattning biggrin.gif

Hoppas att detta hjälpte lite iallafall...
/ Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon