160kvm stort hus
04-05-2004, 14:30
Hej!
Sådde enligt anvisningarna lite petunior och så i mars / april.
Nu när man är ute i affärerna så ser man stora härliga amplar ( för dyra dyra pengar ).
Och då kanjag inte låta bli att undra hur mina pyttesmå plantor ska hinna bli så där stora?
Mina är typ 2-3cm höga och tre fyra blad på varje.
Nån som har tips om vad jag ska göra?
Gödsla utav helvete eller be till högre makter?
Eller banklån för att kunna köpa alla dyra amplar jag vill ha??
*ha galen*
Eller är det så att dom kommer igång nu när det börjar bli lite soligare och varmare?
Mvh G
Det är nog ingen fara, mina petunior är ungefär lika stora, de brukar sätta en himla fart när de kommer i en stor kruka eller rabatt ute i solen när värmen kommit för att stanna. Du kan kanske få dem att växa snabbare genom att skola om till en ett par storlekar större kruka (för du har väl skolat om dem?) och börja göselvattna ordentligt 3-4-veckor efter omskolningen.
Lycka till!
Fenja
Margaretha
05-05-2004, 22:06
Jag oroar mig också för mina Flitiga Lisor. 4-5 centimeter är de bara. Det konstigaste är att jag skolat om en del men inte alla - det gjorde jag för ett par veckor sedan - men det är ingen skillnad. De är lika små/stora som de som jag inte planterat om! De som står i såjord ännu får lite gödning emellanåt, men, men...
I år har jag satt luktärtorna direkt ute i rabatten av lättja och tidsbrist, men förra året tillämpade jag en metod som jag läste mig till här på Odla.nu och det var jättelyckat. Jag fyllde ungefär halva krukan med vanlig jord och ovanpå det såjord. Luktärtfröna grodde i såjorden men fick sedan snabbt kontakt med den vanliga näringsrikare jorden. Det sparade arbete. Jag behövde aldrig skola om dem i alla fall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.