Bettson
Fortfarande sitter jag bakom mitt skrivbord och försöker röja upp efter den oreda sanerinsbolaget fixade på min firma.

Nu är det deklarationsh-e. Telefonen ringer hela dagarna så nu har jag infört något mina bekanta benämner som spansk kontorstid. Dvs jag svarar i telefon förmiddagar, sorterar eftermiddagar och jobbar kvällar och helger då man får vara ifred.

Jag hinner inte med min häst och får så dåligt samvete att jag nästan är tvungen att ta ner kortet av henne på väggen. Familjen agerar hästskötare. När jag någon gång dyker upp i hagen så visar min gamla madam att hon saknar mig.

Rullgardinen har jag dragit ner för jag längtar ut i trädgården för där vill jag också vara. Min stackars man har rensat fixat och donat själv och jag vet att han vill ha lite sällskap.

Finns det någon örtdekokt, livsvisdom, rim eller ramsa, plåster, piller eller annan bot mot dåligt samvete.

Den enda tröst jag kan komma på är att jag i alla fall inte är någon påträngande person just nu för tonårssönerna. Mamma hinner inte helt enkelt att lägga näsan i blöt. Det är ju visserligen positivt. wub.gif
vickeva
Men snälla Bettson, inte ska du väl ha dåligt samvete!!! Du kan väl inte hjälpa att det brann!!! Du gör säkert så gott du kan, och mer än så kan ingen människa göra! eller hur?
katti
Försök att tänka på att det är av en övergående natur som du inte har tid med det du tycker är roligt... att snart så kan du återgå till det vanliga livet smile.gif
kerstin z5-6
Jag ordinerar !!ta en ledig em !!
njut av solen , inge ogräsrensning , ta en tur på havremoppen i stället -Det behöver du !Så orkar du sen laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif

Spansk kontorstid ? Det innebär faktiskt siesta mellan 12-16 00 -så var det i alla fall när jag bodde där -så det bör du väl införa nån dag i veckan i alla fall ...??
Hälsar K

" mitt favvocitat "
"Ge barnen mat , så slipper de beta i trädgården " citat Bettson smile.gif
Minns jag rätt , visst var det du som skrev det -hysteriskt kul tycker jag laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ella
Med risk för att verka odrägligt hurtig! Så tar jag min favorit smile.gif

Gud, ge mig sinnesro!
att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förädra det jag kan
och förstånd att inse skillnanden.

Den går att applicera på alla situationer.

Kanske kan du göra något tex lyfta ut telefonen i trädgården och svara ute på telefontiden, kanske går inte det(för många pärmar), kanske kan du göra något annat... Kanske kan du sova middag ute och därmed orka längre om kvällarna..

I vilket fall som helst så sitter du i ett läge där du behöver nyttja den kreativitet som finns inuti dig. Jag har tolkat dig som en väldigt kreativ människa

Styrkekramar från Ella
yla
se till att ta dej lite tid me din häst
o försök att vara en stund i trädgården
trots att du har allt de andra som hänger över dej
så mår du inte bra av att ha dåligt samvete
o du vet den berömda väggen går man in i
genom att inte låta sej få ledig tid

så du och alla i din närhet vinner på att du tilllåterdej
göra roliga saker också

så försök tilllåta dej
jag e säker på att du hinner me de andra också
livet är det som pågår just nu

kramar till dej
o hoppas att du tar dej tid
så du inte bränner ut dej
Madeleine1
Åååh Bettson.... Ibland kan det som "måste" göras kännas så tungt. Då är det viktigt att fundera på vad man gör för sig själv. Vad som får en att må bra. Ibland kan att ta tag i det jobbiga faktiskt vara det bästa man kan göra. För sig själv. Om man "låter bli att få dåligt samvete".

Jag hade också ångest inför deklarationen.

Sååå. då tänkte jag så här; om jag nu mot förmodan skulle lämna in deklarationen ett par dagar för sent. Hur skulle jag må av att gå ut i solen och strunta i deklarationen? Hmmmm. Bra av solen, men.... lite sunkigt skulle jag må av att inte försöka få in den i tid.

Vad skulle hända om jag ägnade mig åt deklarationen? Hm... Familjen överlever utan mig, alla måsten kan min man hjälpa mig med. Hur skulle jag må? Trist att missa det underbara vädret, familjen och det som får mig att må så bra, men....

Men jag fattade till slut ett medvetet beslut och tog tag i det trista och tråkiga. Visst var det lite tungt att "missa" annat, men nu är jag (snart) av med deklarationen och kan lägga det bekymret åt sidan...

Om du kan... försök att få ett rejält lass av energi för att ta tag i det tråkiga och jobbiga. Som 'oldwolfie' skrev; gå ut i trädgården, var med hästen. Hugg sedan tag i det som tynger dig. Men se till att du får bra med avslappning, firande och påfyllning av energi när du är färdig!!

rolleyes.gif tongue.gif
KraaaaaM
kryddan
Känner med dig Bettson sad.gif Dåligt samvete är ett gift - förstör liksom allt. Och varför man ska ha dåligt samvete när man gör så gott man kan övergår mitt förstånd - men jag är ju likadan själv wink.gif

Jag håller med Kerstin jag - ta en ledig eftermiddag så känns livet mindre eländigt sedan.

Var rädd om dig!
TeliaNet
sätt in en telefonsvarare och säg att du bara jobbar kontorstid och jobba med det mellan 8-16 då har du hela kvällen till trädgård och djur.
Betty
Jag lider med dig Bettson, kan riktigt känna tröttheten i dina ord. Inte ska du ha dåligt samvete för att du inte hinner med! Det är ju inte ditt fel att din situation ser ut som den gör just nu. Tvinga dig själv att lägga jobbet åt sidan, om inte för en hel dag så åtminstone för en halv. Jag lovar - marken kommer inte att rämna under dig! Var rädd om dig, du är inte mer än människa och kan faktiskt inte vara överallt på en gång. Akta dig för att gå för nära "den där väggen"... Man behöver inte gå in i den för att braka ihop, det räcker med att man går för nära, för länge...
Kramar från mig! smile.gif
Bettson
Tack för uppmuntran!

Jag behövde det. Idag känns det bättre även om arbetssituationen inte är bättre. Det är ju kruxet med att man inte vill att ens kunder ska få böter eller straffavgifter för att jag inte kunnat leverera mitt jobb i tid.

Straffavgift för försenad uppbörd 1000 kr.
Straffavgift för försenat boklsut 5000 kr i första vändan.
Straffavgift för försenad deklaration har jag inte törs tänka på en gång, det är ju mer än en kund om man säger så..

Men nu börjar det ordna upp sig temporärt.

Jag har bara två uppbörder kvar denna månad. Det innebär att jag har en månad på mig att fixa övriga företagsdeklarationer förutom det löpande förstås.

Men nu har jag bara 19 deklarationer kvar. Genomsnittet för varje kund är ca fem bilagor. Hej och hå.

Jag har bara ett bokslut som brinner i knutarna och det är kunden fel och inte mitt.

Sedan två bokslut som löper ut nu, men dom har jag sex månader på att fixa.

Maken har planterat två fina enar utanför mitt kontor och dom gläder jag mig åt. Hästen är frisk och sista hemmavarande ungen sköter skolan, så lite positivt finns det i tillvaron i alla fall. Det är bara att smila åt det som går.

Man skall nog säga som gubbarna i Ek härad.Inte för att jag har träffat någon men ryktet förtäljer mig det här:

När eks härads gubbar kommer hem klockan tio på kvällen, drar av dig stövlarna efter en hård arbetsdag så fäller de följande kommentar:

Hå ,håja ,ja!!!! Tänk öm det vore möra igen så en finge gå ut och tjäne penger. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Bettson
Som nyss slutat jobba och skall gå och lägga sig.

natti, natti
yla
bra Bettson
du somnade med en liten glimt av humor o de gör säkert gott
fortsätt så
o lycka till me resten av MÅSTENA
du fixar det nog de känner jag på mej
kramisar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon