EleanorGrace
25-02-2022, 08:26
Har planterat äppelträd Birgit Bonnier ca 1,5 m ifrån en tillika nyplanterad uppstammad Ligustersyren.
Nu undrar jag om jag måste flytta isär dem ? Vad tror ni ? Tacksam för råd!
EvaKlemming
25-02-2022, 11:54
Hej, nej det behöver du inte. Det kan bli vackert att ha dem så tätt tillsammans Oavsett om syrenen är uppstammad eller ej. Är den toppympad klarar den inte av att bli särskilt stor, är den markympad kommer den breda ut sig ända nerifrån och bli buskig, dvs. om du inte håller den uppstammad, och då - se ovan - blir den inte så stor. Obs, min erfarenhet av uppstammat. Vänligen Eva.
Ja det är alldeles för nära. De kommer att hämma varandras utveckling och kronorna kommer att växa ihop. Jag föreslår ett avstånd på minst 6 meter.
Ligustersyren, Syringa reticulata, odlas vanligen i trädform. I jämförelse med andra arter i släktet Syringa är den kraftigväxande och blir lätt 5-6 meter hög. Den förökas ofta med frö och finns som e-planta, frökälla Enskede. Det är nog den vanligaste i plantskolorna.
vanjalarsa
28-03-2022, 21:53
Tack för svar ! Såg det först nu.
Jag flyttade syrenen . Nu är det några meter emellan dem. Insåg att de stog på tok för nära varandra .
Tack igen från vanjalarsa

Såg nu att det var någon annans inlägg. Lustigt för jag hade gjort precis samma sak med samma sorts träd.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.