Äppleträdakuten, nu behöver jag lite hjälp!

Jag toppade av toppskottet på mitt stackars första träd som blev uppätet av harar. Jag blev tipsad om att man skulle toppa toppskottet för att få den att förgrena sig. Skadorna från hararna har gjort att trädet inte riktigt har växt som förväntat, och istället för att toppskottet förgrenade sig och växte på har istället den vänstra krongrenen tagit över och är grövre, högre och mer förgrenad. Jag har avvaktat något år, tänkte att toppgrenen skulle spurta på men det är helt klart att det är den vänstra grenen trädet sätter mer kraft på.

En förenklad illustration på hur trädet ungefär ser ut.

[attachment=90767:trad_01.png]

Vad kan jag göra här, ska jag låta den vänstra grenen ta över och bli ny toppgren även om den inte är i mitten? Ska jag isåfall beskära så att den växer mer rakt upp, eller ska jag tar ner den vänstra grenen så att trädet återfår en mer pyramid-liknande form? De grövsta grenarna är idag ca 2-3 cm.

Det andra trädet jag funderar på har större delen av sin senaste förgrening nästan rakt uppåt. På bilden nedan har jag ritat ut röda pilar mot grenar jag tycker växer med för låg vinkel, vilket är nästan all ny förgrening. Vad ska jag göra här? Om jag tar bort uppåtväxande grenar helt, då blir det inte så många förgreningar kvar, eller ska jag korta av långt in så att de få chans att förgrena sig med lite bättre vinkel? Eller ska jag låta det vara och bara ta bort korsande och inåtväxande grenar?

[attachment=90772:trad_02b.jpg]