Full version: Valnötsträd
Kompanit
Fick två stycken små valnötsträd för ca 3 år sedan. Den ena planterade jag ut alldeles för tidigt (har jag lärt mig den hårda vägen).
Den andra har jag låtit växa i en större kruka och nu undrar jag hur jag skall gå vidare. Vill ju gärna att detta skall klara sig bättre än det förra.
Huggorm
Det svåra blir ju att få den i fas med årstiderna nu när den står inne och tror det är mitt i sommaren. Dessutom finns det inget ultraviolett ljus inomhus i lampors sken och med glas för fönstren så den kommer vara helt oförberedd på både det och skarpt ljus över huvud taget när du planterar ut den. Det bästa kanske är att plantera ut den när det är sommar och varmt, men i ett skuggigt läge.
Kompanit
Ok, tack för input. Får hoppas på lite finare sommarväder och plantera ut den.
I vintra stod den 5 månader i ett garage som hade ca 13 grader. Det är först nu de senaste två veckorna som dem kommit in i värmen.
Helenaz4
Hej!
Hur ser det ut med rötter i krukan? Utnyttjar den all jord? Eller rotsnurr?
Jag skulle behålla den i krukan om där inte är trångt för rötterna, men ta ut den till ett skuggigt ställe. Härda gärna av den (kånka ut o in) succesivt under kanske en vecka. Den behöver som sagt, även om den står i skuggan, få vänja sig av det betydligt starkare ljuset. Vind o växlande temperatur är den också ovan vid.
Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon