Ingrid på Västkusten
Kryddspiral gammel tråd
Kattgräs
Kan bara instämma - det var våldsam inspiration! biggrin.gif

Här ska anläggas en kryddspiral, helt klart...
Killensomvillhagrönafingrar
Ingrid på västkusten: Det var väl inte snällt rolleyes.gif jag menar att visa en sådan fin skapelse.
Jag som redan har på tok för vilda ideer för min trädgård biggrin.gif

En liknande spiral är nu inplanerad i min kryddträdgård, dock så har jag fått stränga order av frugan att jag inte får bygga denna förren de andra projekten är klara.

*fundera på om min 1 åriga dotter kan hjälpa mig bära kullersten nästa sommar, förhoppningsvis roligare att leka med betong än sandlådan wub.gif *
Cilla
Min kryddspiral

Att odla krydda i spiral, dvs med sluttande eller väldränerade bäddar och närhet till sten, är det bästa jag gjort i kryddörtsammanhang. Förutom att min spiral är som ett litet smycke utanför köket (mycket yvigare än Ingrids fina bild) så trivs alla kryddörter bättre där än någon annan stans i trädgården.

Min spiral är 1,5 meter bred och ungefär lika hög. Jordbäddarna är sisådär 15-25 cm djupa och på vissa ställen väldigt smala. Där de är som smalast har jag satt oregano och annat som gärna sprider sig villigt åt sidorna ändå. Funkar hur bra som helst, och skördat har jag gjort hela vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon