Sitter här nu och ska försöka att bestämma vilka växter jag ska ha och vart de ska hamna....
det jag funderar på är;
Måste hela trädgården matcha? alltså ska jag göra dessa rabatter så de matchar de andra eller är det okey att göra "udda" rabatter? (jag vet att jag gör som jag vill men vad blir bäst?)
En snabbskiss över trädgården: (dålig ja vet men bara så ni fattar va ja pratar om...=P

Nu ritade jag inte ut precis allt bara de största grejerna..
De röda fyrkanterna visar de olika "rum" vi har i trädgården.
rutan längst ner: här finns rabatt med röda rosor, lila penseér mm (röd, rosa, violett alltså)
rutan uppe till höger: här har vi lådor (ungefär som pallkragar) längs kortsidan av garaget med potatis, krasse jordgubbar och senare även tomat. uppe i högra hörnet hallonland (de långsmala mörkgröna), sen så är det rabatter runt hela lekstugan med en salig blandning blommor..=P +några körsbärsträd. ovanför hallonlandet skulle jag vilja ha såpnejlika i hörnet. å nedanför hallonen tror jag det kommer bli en liten rabatt längs häcken ner mot garaget...antagligen blommor i rosa/gult
I mitten: bla annat en liten rhododendron, 3 vinbärsbuskar, rabarber och så ska det bli uppgrävt bredvid för lite kryddväxter å växter som jag ska ha i naturkosmetika sen..
Uppe till vänster: uppe i vänstra hörnet växer en stor syrenbuske som blivit berså nu, ska gå en rabatt från den och bölja ner längs häcken mot huset(stor rabatt) här skulle jag vilja ha växter i vitt/svart/blått/violett.
vid källaringången mittemot blir det nog gröna +ev vita växter. vågrätt längst upp en rabatt med sommarblommormix
den sidan av huset som är uppåt ska bli prydd med solroser...
funkar det att göra såhär? blir ju typ ett blå/lila rum, de uppe till höger rosa/gul/röd och längst ner röd/blått
tänker mig det längst ner som "sällskapsrum" med altanen å allt. det till vänster som vilorum (mys i bersån +att vi har hängmatta här), i mitten har vi ju "Nyttorum" med ätbart å torkvindan =P å så "Lek o allrum" till höger med lekstuga å grönsaker å div....
eller ska ja hålla mig till rött o blått å växter som matchar roserna å pelargonerna på framsidan?
oj vad långt det blev...hoppas nån orkar läsa å hjälpa mig...