Full version: Planera rabatter...
La Strega
Håller på att planera nya rabatter...
Sitter här nu och ska försöka att bestämma vilka växter jag ska ha och vart de ska hamna....
det jag funderar på är;
Måste hela trädgården matcha? alltså ska jag göra dessa rabatter så de matchar de andra eller är det okey att göra "udda" rabatter? (jag vet att jag gör som jag vill men vad blir bäst?)

En snabbskiss över trädgården: (dålig ja vet men bara så ni fattar va ja pratar om...=P

Nu ritade jag inte ut precis allt bara de största grejerna..
De röda fyrkanterna visar de olika "rum" vi har i trädgården.

rutan längst ner: här finns rabatt med röda rosor, lila penseér mm (röd, rosa, violett alltså)

rutan uppe till höger: här har vi lådor (ungefär som pallkragar) längs kortsidan av garaget med potatis, krasse jordgubbar och senare även tomat. uppe i högra hörnet hallonland (de långsmala mörkgröna), sen så är det rabatter runt hela lekstugan med en salig blandning blommor..=P +några körsbärsträd. ovanför hallonlandet skulle jag vilja ha såpnejlika i hörnet. å nedanför hallonen tror jag det kommer bli en liten rabatt längs häcken ner mot garaget...antagligen blommor i rosa/gult

I mitten: bla annat en liten rhododendron, 3 vinbärsbuskar, rabarber och så ska det bli uppgrävt bredvid för lite kryddväxter å växter som jag ska ha i naturkosmetika sen..

Uppe till vänster: uppe i vänstra hörnet växer en stor syrenbuske som blivit berså nu, ska gå en rabatt från den och bölja ner längs häcken mot huset(stor rabatt) här skulle jag vilja ha växter i vitt/svart/blått/violett.
vid källaringången mittemot blir det nog gröna +ev vita växter. vågrätt längst upp en rabatt med sommarblommormix

den sidan av huset som är uppåt ska bli prydd med solroser...

funkar det att göra såhär? blir ju typ ett blå/lila rum, de uppe till höger rosa/gul/röd och längst ner röd/blått
tänker mig det längst ner som "sällskapsrum" med altanen å allt. det till vänster som vilorum (mys i bersån +att vi har hängmatta här), i mitten har vi ju "Nyttorum" med ätbart å torkvindan =P å så "Lek o allrum" till höger med lekstuga å grönsaker å div....

eller ska ja hålla mig till rött o blått å växter som matchar roserna å pelargonerna på framsidan?

oj vad långt det blev...hoppas nån orkar läsa å hjälpa mig... rolleyes.gif
La Strega
Ingen som har åsikter? sad.gif

Hur "ska" det vara igentligen? har aldrig planerat trädgård förut...vet ju int.... unsure.gif
Hannele
Tja, ingen annan kan veta, vad du tycker om...?
Hur har du det med det stora... träd och buskar? Har du läst Trädgårdens Rum?

Jag har höllt på att fundera över tio år.
Ta en shoppingvagn i en trädgårdsbutik, fyll den med 1-åringar.
Plantera, fotografera, rita, skriv dagbok, läs, fundera, flytta på blommorna igen...?
La Strega
meh...tror ni det blir bra så som jag tänker eller blir det bara ett virrvarr som ser allmänt konstigt ut?

jamenar...om man tänker på inredningen inomhus (sånt har ja därimot hållt på mycket med =) första gången man inreder ett rum ifrån grunden kanske det inte blir så bra, men 5:e gången blir det ju betydligt bättre för då har man lärt sig av alla inredningsmissar man gjort tidigare i livet.
men jag har aldrig brytt mig så mycket om trädgården förut, så det har inte blivit varken lyckade eller misslyckade kombinationer så jag har ju int lärt av några misstag...tänkte att jag rådfrågar här först istället för att gå den hårda vägen....blir lite lättare ialf kanske....=)
om nån nu vill då... unsure.gif
Ingo
OK att ha olika färger/stilar i olika delar av trädgården. Tänk vad trist det skulle bli om man var tvingad att matcha allt med allt...så mycket man inte skulle kunna göra!

Men jag undrar precis som Hannele hur du har det (eller tänker ha det) med större saker som buskar och träd. Du nämner bara dem med bär/frukter och man undrar om det finns annat. Det gör en väldigt stor skillnad om man har buskage och träd som delar upp trädgården i olika rum med olika vyer.
Hänvisningen till boken "trädgårdens rum" håller jag stenhårt med om. Där finns ett helhetstänkande om just såna här frågor som man verkligen kan ta till sig även om man t.ex. (som jag) inte vurmar för krukor och buxbomsklot (för min egen del, i andras trädgårdar kan det vara fint).
La Strega
då kör jag på det =)

om du tittar på bilden...det ljusgröna är gräs och det mörkgröna ska föreställa träd och buskar...fasst ja glömde visst några men men...=P
buskarna å de har gjort att det blivit som 4 "rum" i trädgården (de röda fyrkanterna)
villan är över 100år och åtminstånde ett av träden är minst lika gammalt..
vi har haft massor av stora träd och buskar som vi fått ta bort för det har varit så fullt.
så nog har vi stora träd å buskar alltid =)

beställde böcker för flera hundra igår....men kan kolla med bibloteket om de har boken...annars får de vänta...tack för tipset ialf!
rolleyes.gif
kerstin z5-6
Sen är det såhär att -en trädgård blir aldrig färdig , den växer förändras och är inte densamma år från år (-om den inte är japansk smile.gif..
Där strävar man efter att den ska vara likadan )

Den tar dessutom flera år innan den växt upp så att "det ser ut som nåt#
Perenner är mycket små första året -växer o blommar bra den andra , men når sin höjdpunkt först det tredje året tex ...
En så allmän fråga som du ställde är svår att svara på .
Dels för att det är din trädgård -dels för att frågan är så "vid"
återkom med mer precisa frågor -passar "martorn i min soliga rabatt"??
Jag tycker om vallmo, vilka rekommenderar ni ?-eller jag vill ha en rabatt i lila -tips ? osv typen:) -så svarar vi gärna smile.gif
Hannele
CITAT (La Strega @ 05-05-2004, 15:38)
villan är över 100år och åtminstånde ett av träden är minst lika gammalt..
vi har haft massor av stora träd och buskar som vi fått ta bort för det har varit så fullt.

Alla buskar är fula på våren... Man kan sköta och klippa gamla buskar och träd.

Det finns en annan bra bok; Bevara & sköta en gammal trädgård, som ni kanske bör titta i.
Man ska gå varligt fram. Trädgården ska passa huset också.
Ni har ett gammalt kulturarv att förvalta.
Lycka till.
La Strega
sa inte att de var fula, jag sa att det var fullt. mina föräldrar flyttade in här för 22år sedan...ett exempel på träd: ett JÄTTEstort päronträd med äckliga päron, det fällde mängder av frukt och bär som åkte direkt till högen i skogen.
ett annat exempel: nåt slags prydnadsträd som var fult och höll på att ge med sig (det var typ ruttet eller nåt).
ett äppelträd tog vi ner iår, blev inga bra äpplen å så stod det i vägen för uteplatsen...ett körsbärsträd la sig på backen av sig självt i aprilstormarna.
o vi sköter å klipper träden ja. men ibland är det bättre att ta den dem...ingen som håller med mig?

ush ja har hemsk pms så passa er idag.... wacko.gif blink.gif tongue.gif
La Strega
Hmm...nån som har nyaste "Allt om trädgård"? Har blivit inspirerad av rosorna på sidan 25....de har en smidesställning, 4 pinnar som sitter runt en cirkel, ganska hög, med en stor klätterros i...min morbror tillverkar smidesljustakar bl.a så han kan göra en sån där...så jag vill ha en sån fasst med vita rosor i rabatten. sen ska jag ha några vita buskrosor tror jag...lavendel vill jag ha med....men sen behöver jag tips på resten...

går efter en modell i en gammal trädgårdstidning.. ska va 2 större buskar (rosorna) några mellanstora växter, några mindre + marktäckare

det står en stor lila syrenbuske bredvid rabatten (som vi gjort berså av =)
så rabatten ska gå i Vitt/violett/blått och kanske inslag av svart eller blek/gammelrosa?

några tips?
Sollan
Måste medge att jag aldrig har planerat min trädgård, vilket jag haft för avsikt att göra... varje vinter...wub.gif Så den är ett enda sammelsurium av växter jag gillar. Det enda jag tänker på är att försöka få ihop färgerna lite grann... Fast det blir inte alltid så heller när man kommer hem med spontanköpen.... Men det är fint med planerade trädgårdar!
/sollan
Ti bee
Oj så svårt! smile.gif
En rabatt här hos mig får växa fram under många år! Ofta skaffar jag mig perenner som jag tycker om som utgör 'stommen' för just den rabatten. Det kan vara rosor, perenner, en buske eller omgivningen som liksom sätter tonen för just den rabatten, färg- och formmässigt. Sedan bygger man bit för bit, som ett pussel liksom. Stuvar om ibland och känner av...en rabatt är en slags process tycker jag.

Mitt tips är att du väljer ut lite dominanta/kraftfulla perenner som du gillar, kollar vad för slags omgivning de trivs i, sätter dem i den rabatt som passar och börjar pussla utifrån det. Ofta växer då rabatten fram likt en tavla liksom. Jag springer ibland på fröer eller plantor som liksom 'hör till' någon av mina rabatter, för varje rabatt har sin egen karaktär.
Ofta har jag planer för mina frösådda plantor, var de ska hamna, men konstigt nog så brukar de ändå ofta hamna någon annanstans. rolleyes.gif

Jag är nog lite som Sollan, planerar lite grand, färgmässigt och så, men mest så går jag på känn - varje rabatt har sin egen prägel s a s och byggs långsamt upp.

smile.gif

(Privat: Om fröerna så minns jag inte riktigt vilka det var, pm:a!!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon