Per.bjorkman
Ska plantera en skogslönn. Jordmån i min trädgård: under cirka 25 cm lerig men acceptabel matjord så dyker alven, en hårt packad siltig lerjord, upp. Min fundering är huruvida jag ska gräva ner i alven vid plantering av trädet?

Två alternativ:
1) Jag gräver ner i alven och gräver ur och tar bort silt/lerjord. Hålet fylls med en blandning av matjord och ny planteringsjord. Farhåga: gropen kommer fungera som en grävd brunn där vatten samlas och trädet kommer stå med rötterna i vatten?

2) Jag gräver precis ner till alven. Jag blandar upp matjord med planteringsjord och anlägger en "limpa" som går 1-2 dm ovan markytan. Jag planterar trädet i limpan. Farhåga: blir för lite jord och för ostadigt för ett stort träd?

Vilket alternativ är bäst? Kanske en helt annan lösning?
Åsa, mälardalen zon 2
nr 2 säger jag trädet sjunker 1-2dm efter plntering enligt min erfarenhet. Slå ner en ordentlig stödkäpp medans rotsystemet etablerar sig
Huggorm
Antar att lönnen är i kruka? Eller är det en du hämtat i skogen? Den skall i alla fall planteras i samma höjd som den växt förut, inte djupare. 25cm kanske räcker? Däremot kan du plantera den högre enligt ditt alternativ två. Den kommer helt enkelt skicka iväg rötter dit den vill ha dem och så småningom kommer det inte synas att trädet står på en låg "kulle".
Per.bjorkman
Hej! Tack för svar. Lönnen kommer i kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon