Full version: Oj oj oj
Madeleine1
Oooäääää. Har fått ny hem-PC idag. Har avancerat från bl.a Windows ME till Windows XP och är totalförvirrad. Är dessutom lite bekymrad över hur jag ska lyckas föra över alla mina filer (samlar på mycket... tongue.gif) från gamla datorn till nya datorn när CD-brännaren är paj på den gamla..... sad.gif Disketter - jovisst - men det är mycket..... blir säkert ett tiotal och lite till. Mer gnäll är att jag får ont i ögonen av skärmen och inte lyckas få till bra färg å så.... (petitess kanske...)

Bland det första jag gjorde var i alla fall att lägga upp Odla.nu som startsida... wink.gif
Virgo
Ganska enkelt om du är lite händig , eller har nån händig i närheten.
Montera bort hårddisken i ME maskinen, bygla den till slav och koppla in den i din XP maskin på kabeln som går till hårddisken. Glöm inte spänningskabeln. Sen är det bara att starta och kopiera över det du vill ha .

Annars koppla ihop ett nätverk, så kan du använda båda datorer till internet, printern osv.
Madeleine1
Tack Virgo! Bra idé. Riktigt sååå händig är jag inte, men jag kan säkert få fatt i någon som kan hjälpa mig! laugh.gif
ingmet
Köp ett litet USB-fickminne.. kostar 200-300 kr. Väl satsade pengar. Detta lilla minne stoppas in i USB-porten, laddas med de dokument du vill flytta och sen flyttar du USB till den nya datorn och flyttar över. Klart på några minuter och du behöver inte skruva.. Kolla www.dustin.se .
TeliaNet
nu vill jag bara säga att me är inte kompatibelt med xp nätverk.
Fredi
CITAT (TeliaNet @ 05-05-2004, 08:29)

Så det går inte att sätta en router/switch mellan en me och en xp och flytta över filerna? Det var ju det Madeleine1 behövde.
Posse
CITAT (Madeleine1 @ 04-05-2004, 23:45)
Är dessutom lite bekymrad över hur jag ska lyckas föra över alla mina filer (samlar på mycket... tongue.gif) från gamla datorn till nya datorn när CD-brännaren är paj på den gamla.....  :(  Disketter - jovisst - men det är mycket..... blir säkert ett tiotal och lite till.

Finns det USB-port på bägge, kan du köpa eller kanske låna (och så finns det ju "öppet köp" wink.gif ) en "USB bridge cable" eller vad det kallas, och "slanga" över filer.

Men har du inte mer data än att det ryms på tio disketter - det är ju pyttelite i dagens läge huh.gif - så är det väl inga problem att använda en eller flera sådana för överföringen.
TeliaNet
xp är inte alltid kompatibelt med irq & I/O till nic adresseringen.
vin me är konstruerat för att köra me lan.
MimE
Jag röstar för att (permanent) flytta den gamla hårddisken till den nya maskinen - så tillvida att den gamla inte ska användas till något.

Du kan då ha den som backup disk eller bara "bra att ha".

Mitt andra val är ett USB-minne.

/Mimmi
Virgo
CITAT (TeliaNet @ 05-05-2004, 09:34)

vad är det för konstig skola du går i?

Jag kör med xp , me och win98 i nätverk

Naturligtvis är ett USB fick minne jättebra o enkelt att använda.
Men för att flytta några filer snabbt o enkelt utan att fara till stan o handla, så är ju mitt förslag överlägset bäst.
TeliaNet
CITAT (Virgo @ 05-05-2004, 12:34)
CITAT (TeliaNet @ 05-05-2004, 09:34)

vad är det för konstig skola du går i?

Jag kör med xp , me och win98 i nätverk

Naturligtvis är ett USB fick minne jättebra o enkelt att använda.
Men för att flytta några filer snabbt o enkelt utan att fara till stan o handla, så är ju mitt förslag överlägset bäst.

det lärde jag mig inte i skolan utan av erfarenhet.
andersen
Ja det fungerar att ha ett nätverk på xp och win98.

ställ in ipadresser så tillhör samma ipserie

tex 192.168.0.2 win xp
192.168.0.3 win 98

netmask 255.255.255.0
broadcast 192.168.0.255
ger ett ipnät med 254 tillgängliga ipadresser
se nu till att bägge datorena har samma arbetsgrupp.

skapa ett sk guestkonto på xp maskinen.

testa att ping 192.168.0.3
resp ping 192.168.0.2
för att se om kablar o dyligt är ok och om det fungerar så långt så är det inga problem med resten.
JonasQ
har både ME, xp och 2000 burkar här och alla i nätverk utan problem (med en liten hubb mellan). Har även kört direkt mellan burkarna med korskopplad rj45:a utan problem...
Fredi
Jag har xp och me i mitt lilla nätverk hemma.

Fast om jag inte vet att det inte skall fungera så kanske det fungerar? Ungefär som med humlan och att flyga.

Fast nu vet jag ju och då kanske det inte fungerar när jag kommer hem från jobbet?
MimE
Är vi inte inne på överkurs nu?

Skriver ni svar för att hjälpa Madeleine eller för att glänsa???

/Mimmi
Madeleine1
Skriver svar för att glänsa för Madeleine kanske.... wub.gif *fniss*

(ha ha - I wish...) sleep.gif

Tack i alla fall. Till saken hör att det dök upp ett oannonserat fickminne i hem-PC paketet. Jag tror nog att jag ska ge mig på att försöka använda det. Återkommer om jag inte lyckas... biggrin.gif
Virgo
Jamen då är ju kvällen räddat!
Madeleine1
Puss på er. Och en extra till 'Ingmet'. Det var ju hur smidigt som helst. Nu har jag flyttat över mina filer, kontakter och favoritlänkar i ett huj! smile.gif Med en ytte-pytte-liten pryl som gjorde livet lättare på ett par minuter. wink.gif Teknikens under! ohmy.gif rolleyes.gif

Tack för alla smarta tips! Vad skulle jag göra utan er? wub.gif

KraaaaaaaaaaM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon