Evin
Hej hej

Om ni följde tråden om min nya trädgård så har jag bytt program och vidareutvecklat min idée.

Framsidan klurar jag fortfarande på eftersom jag inte riktigt har kommit fram till vad vi kommer att använda den till. Har fortfarande inte flyttat in. Baksidan är jag nöjd med.....Ett trädgårdsland, en vacker rabatt runt de runda stenplatteytorna, och ett fruktträd.

Har mest lekt med tankar om hur man kan ha rabattytorna och inte vilka blommor jag ska ha...för det kommer jag inte ha problem med att fylla....Lite sur över att man inte ska köpa perenner första året....hur ska jag kunna bärga mig? Trollhassel och julrosor är införskaffade och så kryddor förstås...Mycket nyanserade rabatter och GUD.....min trädgård kommer bli en dyrgrip. unsure.gif

/Eva wub.gif
Frida Sandman
Läckert! Vad har du haft för program när du har ritat? Går det att ladda ner från nätet eller måste man köpa? Var isåfall? Spännande att se hur det går framöver! biggrin.gif
Evin
Hej på dig...

Programmet jag har använt heter Rosenholms trädgårdsdesigner.
Har fått delade uppfattningar av användare i en tråd här på forumet.
Jag tycker programmet är helt ok, för icke proffs, som vill leka lite med idéer.
Som vanligt tar det en stund att lära sig. Fördelen med programmet är att man kan gå och titta på sin trädgård i en mer detaljerad 3-D miljö. Priset är ca 500:-.
Läs mer om det på www.rosenholm.se
Lycka till tongue.gif
kerstin z5-6
Och Varför ? ska man inte köpa perenner första året då ??????
Evin
JOOOOOOOOOOOO.....men man kanske inte har lärt känna sin trädgård än.....och inte vet vad man vill ha....enligt tips här nånstans på forumet...

blink.gif
kerstin z5-6
men bästa sättet är ju att ge efter för frestelser laugh.gif laugh.gif laugh.gif
perenner går att flytta och tom ge bort .. smile.gif
MariaS
När jag började "bygga" om vår trädgård, såg jag till att förverkliga drömmar. Storblommiga rosor blandat med lavendel, liljor, iris, liljekonvalj, narsisser och tulpaner.
Sen har det bara rullat på, med damm, växthus och pallkrageodlingar.
"Min" trädgård kommer aldrig att bli färdig!
Den befinner sig bara under årets projekt wub.gif

Så var inte rädd, fall för frestelserna och sätt vad du känner för!

MariaS
Ewa L
Köper du perenner i år kan du dessutom dela dem sedan och få många fler!! Har du en hel trädgård att fylla lär de gå åt.

Jag börjar visserligen långt ifrån scratch, men håller på och tar bort allt gräs från framsidan i 3 olika projekt (woodland, månskensrabatt + blommande buskage). Började med 2 av dem förra året för att få till bonusplantor till projekt nr 3 (månskensrabatten).
Evin
Vad skönt smile.gif Och farligt för min plånbok.....När brukar de ha rea på trädgårdshandlarna? wink.gif
Har ni nån aning om hur mycket pengar ni har lagt på er trädgård....eller är det sånt man helst inte vill veta smile.gif

Jag vet iaf vad jag ska önska mig av alla i inflyttningspresent, blommor och åter blommor.....Kan vara ganska mysigt att se att mormors pion blommar eller äta farmors vinbär.

Bara en vecka kvar.....

/Eva -som bor i en flyttkartong
Evin
Oh gud, nu står jag framför trädgården...
och hur kan nåt så litet vara så stort?????
tung lerjord är den begåvad med oxå.
Några tips för bearbetning av jorden?
Är det bara att sätta i gång eller ska man blanda i sand?

/E
kerstin z5-6
Hur mycket jag lagt ner ?? tongue.gif hela mitt liv -det som återstår smile.gif en trädgård blir aldrig färdig -sköönt är det .pengar -tja det vedartade köper jag mest -nån då o då -perennerna sår jag själv

Lerjord har jag , fin o näringsrik,men tung o kall på våren -blir lätt för blöt... , bra med mycket mullämnen , grus -inte sand , bark och ko gödsel varje år ,efter 5 år börjar det bli hyfsat :)Nu efter 7 mer än bra , men perennerna planterade jag många redan år ett -De flesta har flyttat 4 ggr LOL
Vill man ha växer som är känsliga för lerjordens vårkyla gör man upphöjda bäddar . laugh.gif Möjligheterna är oändliga -Och vintern vikt till nya planer -det tar aldrig slut smile.gif
Mocca
På både lerjord och sandjord har jag blandat in ren halm och fått väldans bra resultat av......tillför dessutom syre till marken förutom myllan o näringen alltså.....lerjorden blev lättare att hantera fortare och sandjorden blev näringsrikare och jordigare......(finns det nåt sånt ord förresten...hoppas inte språkpolisen kommer rolleyes.gif )
MariaS
Vi har en tomt som består av den bästa keramikleran. Tung, blöt, svårbearbetad, och vid torka stenhård i pulverform.
Jag brukar torka gräsklippet och blanda ner lite här och där. Torv, täckbark, välbrunnen hästgödsel och sågspån fungerar också bra. Grus däremot, gör bara leran ännu tyngre har jag märkt.

Pengar? ska man räkna in tiden som pengar också?
Det är som Kerstin säger, hur mycket eller lite som helst. Det finns alltid nya projekt på gång, det tar aldrig slut. Fast mycket har man ju ärligt "stulit" från grannar och bekanta.

Alltid springer man på någon nyhet som lockar.

MariaS
Evin
smile.gif

Sågspån.....kan man blanda upp marsvinsspillet i jorden eller innehåller det för mycket urinämnen? Bör man kompostera det innan?
Kan man hälla ut fågelsanden oxå? Och få en fin hirs åker wink.gif

Min farbror har redan bombaderat mig med perenner och sen ska jag till Mamma och Pappa och hälsa på....och stjäla......har redan sett krusbärsbuskar och vinbärsträd som hade varit ypperliga på min tomt wink.gif

Tack för alla tips smile.gif
Ingo
Apropå sågspån var det någon som skrev, någon gång tidigare någonstans här på Odla, att det inte är så bra att ha i jorden eftersom nedbrytning av cellulosa förbrukar kväve (hur man nu kan "förbruka" ett grundämne...vet inte om det binds i någon svårtillgänglig form eller...). Så det är liksom lite "antigödsel".
terraformer
Angående gödselmedel och jordbearbetning:

Som någon sade, så är sågspån i ren form inte särskilt bra att mylla in i jorden. MEN om man (som jag) har mest finsilt -> mo i marken, så är en ide att på djupet (10 till 20 cm djup) gräva in ett lager sågspån, och över det lagret (0 till 10 cm) blanda in torvmull i sanden.

Det organiska materialet i torven hjälper till att hålla fukten kvar i marken, efter som att vattnet bara rinner igenom sanden.

I södra sverige är lerjordar vanligare.
Torvmull i en lerjord fungerar ungefär tvärt om som i sand jordar:
Torven hjälper till att tillföra syre och dränering i marken eftersom att leran är så kompakt och vattensjuk.

Det organiska materialet i torven komposteras sedan ihop med leran/ sanden och skapar prima matjord med hög humushalt på en sådär 2 till 3 år.

Efter första året kan maan om man vill tillföra kogödsel:
Brunnen för rabatter och dylikt, färsk i trädgårdsland/ potatisland.

Vad är det då för skillnad på färsk och brunnen "koskit"?
Den brunna gödseln är "mildare" för växternas rötter, som skall stå i den en längre tid (läs: perenner) medan den färska gödseln innehåller högre halter av framför allt kalium, som är t.ex. potatisens "viktigaste" näringsämne (för mycket kalium -> blöt, "svampig" koncistens, för lite kalium -> torr och grynig koncistens)
Gemensamt för de två är dock att de tillför redan nedbruten cellulosa till marken, vilket gör att kol-kväve halten i jorden inte rubbas nämnvärt.

Det är här sågspånet kommer in i bilden:
Färsk sågspån innehåller höga kolhalter, vilket gör att den "använder" kväve som reaktant i sin kompostering, den s.k. kol-kväve balansen.
Har man mycket spån i sin kompost/ jord, är det bästa sättet att "hjälpa" processen att mylla in grönmassa, t.ex. gräsklipp.

Å andra sidan, om man slänger gräsklipp på en hög så får man som bekant en slemmig, illaluktande massa. Kväveöverskott! Blanda in sågspån så blir det bra.

Ha det väl, och lycka till med era jordar!
Mia, zon 3
Det går att använda marsvins-lämningarna till jordförbättring (en kompis gör det) men det är som sagt ännu bättre att kompostera dem innan, Var glad för leran! När du väl förbättrat den lite har du en näringsrik jord som håller fukten - det är mycket värt!

Apropå Rosenholm trädgårdsdesigner - kan någon länka till tidigare diskussion om den? Jag hittar aldrig något när jag söker..... unsure.gif
Cilla
Jag gillar också att blanda in halm i tung lerjord, det ger både kort- och långsiktigt resultat även om en jord varje år behöver bearbetas för att man ska kunna odla.

Endast grus eller endast organiskt material brukar inte hjälpa med en tung lerjord, man måste ofta blanda i bägge för att den ska börja bli luftigare.

Många av oss har jobbat hårt med våra lerjordar och har säkert önskat att jorden från början hade varit lättare. Men jag har efter 10 år lyckats "utrota" leran i en av mina små odlingsplättar och stött på motsatta problemet - att jag behöver ler för att jorden ska bli bra.

Att hitta och flytta ler är jobbigare än att blanda upp en lerjord! Inte går det att köpa eller hitta i stall eller att räfsa ihop som med löv eller att få tag i på andra lättillgängliga ställen. Nu har jag släpat ler i hinkar från ena sidan av ön till den andra och blandat med min alltför mullrika jord och OJ vad jag uppskattar andra ställen på tomten där det redan finns ler!
Evin
Så om jag har fattat det rätt, kompostera gräsklipp med sågspån så blir det toppen? Det där med gräsklipp kommer inte förrän år 2. Men sågspånen kan jag lägga på hög redan.
Och utrota inte leran...

Dagen har jag tillbringat med att plocka sten och slå hål på jordklumpar.
Har faktiskt redan fått ihop 2 rabatter. En går i röd-gul-orange , den andra i lila-blått-rosa. Hittade en vinter härdig (-10 grader) passionsblomma wub.gif
Imorgon ska jag jobba på min köksträdgård.
Har köpt kronärtskocka, squash, aubergine, physalis.
Har en del fröer av snabb växande kvar oxå - ruccola, persilja etc.
Och hittade ett par gamla rödbetor i kylen (hur man nu kan göra det när man precis har flyttat) så nu ska det odlas rödbets(sallads)blad så det stänker om det. Och alla mina örter ska i jord....
Oj det vattnas i munnen redan....
laugh.gif

Det lär regna imorgon.......... sad.gif sad.gif sad.gif

/Eva- krökt efter allt stenplockande
terraformer
CITAT (Evin @ 13-06-2004, 22:22)
...
Dagen har jag tillbringat med att plocka sten och slå hål på jordklumpar...

PST!

Låt gärna lite sten finnas kvar i bänkarna (eller vad du nu har). De hjälper till att hålla en jämn temperatur i jorden, lite som ett batteri, fast värme...
Evin
Det blir nog en och annan sten över, det kvittar hur pedantiskt jag plockar så hittar jag alltid massor med nya stenar dagen efter smile.gif
Men tack för tipset smile.gif

/E - vill att det ska sluta regna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon