Vi satte träd från plantskola mot slutet av förra året, en skogslönn 20-25 och två äppelträd 10-12. Odlingszon 1, nederbördsfattigt och blåsigt, sandig jord. Lövsprickningen är nu igång och jag har börjt vattna med hjälp av vattensäckar. Eftersom det är ett sommarhus har en bussig granne erbjudit sig att fylla på säckarna.

Jag kan inte begära att hon ska rota runt i jorden för att bedöma fukthalten utan måste ge henne en vettig riktlinje att hålla sig till. Utgångspunkten är att det kommer att regna för lite under maj-juni för att ha någon betydelse för mängden vatten som behöver tillföras, men skulle det bli skyfall får man anpassa sig efter det förstås.

Den öppna ytan runt lönnen är 1 meter i diameter, runt äppelträden är det 75-80 cm. Jag har lagt på täckbark för att hålla fukten bättre.

Vattensäckarna är på 75 liter och min grundtanke är att ha en per träd och fylla på dem en gång i veckan. Å andra sidan borde väl lönnen behöva mer vatten än äppelträden eftersom kronan är betydligt större -- men är det lönnen som ska ha mer än 75 liter/vecka eller snarare äppelträden som ska ha mindre? Eller är det inte så himla noga?

Inser att det är en svår fråga men tacksam för råd. Vill inte övervattna, träden behöver skicka ut rötter och vänja sig vid ett torrt klimat. Samtidigt vill man ju inte att nyköpta träd ska stå och torka bort.

Funderar också på om det spelar någon roll att vattensäcken bara väter ner en mindre del av den öppna ytan? Sprider vattnet sig tillräckligt under jord för att hela rotsystemet ska få tillräckligt med vatten?