Hej!
Är det någon som vet vad som kan ha drabbat mina Flitiga Lisa plantor
det ser ut som vitgrå mineralutfällningar på bladen. De ser lite trista ut. Är det något jag kan göra något åt?
Kan det vara trips kanske? Bladen blir liksom silveraktiga när de är i farten.....
Är det som vita droppar ungefär, utmed huvudnerven på undersidan bladen? Jag har någongång fått reda på vad detta är, men jag minns inte mer än att det inte skadar växten eller är farligt för den.
Om det är på ovansidan bladen så skulle jag gissa på trips också eller möjligen spinn. Trips botar du med Provadotabletter, finns t. ex. på Ica, spinn kan du få bort med ett svagt såpvatten som duschas över och under hela plantan. Ställ den inte i solen innan såpan torkat för då bränns bladen.
Mvh
Fenja
Det är på översidan. Om man tittar på bladen med lupp så syns det inget som rör på sig, kan det ändå vara trips?
Själva tripsen kan vara svåra att upptäcka, den lämnar yttepyttesmå svarta avföringsprickar efter sig som är lättare att se. Oftast på undersidan av bladen. Jag har för mig att Lisorna drabbas ganska lätt av dessa. Om det är trips så sprider det sig fort till alla växter, isolera plantan om du kan.
Mvh
Fenja
Tack för hjälpen jag tror att de får sluta sitt liv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.