Näcken
Vilka är era favoritverktyg i trädgården? Ogräsrensningsiverna har börjat och jag vill ha bättre grejer. Har en trekload sak, men är den det bästa? Jag har ärvt nästan alla mina trädgårdsaker och tänkte göra lite nyinköp för att göra arbetet roligare.

Favoriten är min Speedy-Weedy för att ta bort maskrosor, samtidigt får jag hålpipning av gräsmattan. Så snart är det en sammetsmatta.......................

Har annars lyxen att bo med sandjord, vilket är rätt lättbearbetad. smile.gif

Ut i solen och njut av våren!
Näcken
Ingen som vill svara?
Eller har ni inga verktygi trädgården.
Skrev även en rad på "ogräs.." så kanske jag får ideer där? ohmy.gif
Eva i Norrköping
Mitt favoritverktyg har jag inte ännu..... Jag skulle vilja få tag på en sån där japansk ogräshacka, tror jag den kallas. Som en rund ring med handtag på, ska tydligen vara effektiv och lätt att använda, men var får man tag på dem...? nån som vet?
andersen
Jag har ett för att ta bort maskrosor mm det är en stor gaffel fungerar alldeles utmärkt, tror att jag är ganska ensam med det verktyget.
Hannele
wub.gif Vi har bara ängsblommor i gräsmattan.

På loppis hittade jag detta fina verktyg, 40 cm lång,
perfekt till olika sorters plantering:

Mina favoritverktyg är sekatör, grensågar och annat, som passar för topiary, formklippning.
Min nya japanska såg, jag kan nå ca 4 meter från marken:

Annki
Det bästa verktyget är händerna och liten trekload handkultivator, tycker jag. Dessvärre är det inte särskilt bra för ryggen. Så jag vill gärna ha tips jag också! Gärna på något där man kan gå rak och få bort det mesta ogräset mellan de sådda raderna. Ska man ha skyffel eller klor eller....?
Gossen Ruda
Återkommer efter helgen med bild och text. Den som väntar på nåt gott... tongue.gif
pimpim
Jag tycker också bäst om trekloade, men har bara en liten så ska försöka få tag på en med långt skaft så att man slipper ligga på knä.

Pia
Näcken
Vad tror ni om en sånhär?
http://www.fiskars.com/products/medium/garden/5330.jpg

Eller är den klumpig. Har även sett de med en ögla fram, kanske det är bättre?
Ella
Jag har en trekload lång kultivator och den är bäst! Till maskrosor har jag ett maskrosjärn som Albin i Mossby har smitt, tyvärr lever han inte längre. Hans grejer håller och varar! Kanske finns det bättre saker att jaga maskrosor med...

Glad för att jag har både maskrosjärnet och en planteringsspade från hans smedja wub.gif wub.gif wub.gif
Ingis
Mitt favoritredskap är sekatören. Den har jag alltid på mig när jag är i trädgården.
Fingrarna använder jag också till mycket som de inte borde användas till.

Det syns på dom också under sommarhalvåret. wub.gif wub.gif
Gossen Ruda
Höll på att glömma att jag skulle visa den här bilden.

Från vänster ett modernt skyffeljärn och ett lite äldre dito. Dessa funkar bra i dom flesta fall fast ibland tar man lite mer än vad som var avsikten. Särskilt med den breda finns risk att man kapar nyttoväxter eftersom den skall föras lite under markytan. Det problemet finns inte med trean men där fastnar ibland nedhängande grenar. Alla dom här funkar bara vid torrväder. Ogräsets rötter skall kapas så det dör men är det för fuktigt vill dom rackarna gärna slå rot igen.

Sen följer en lång treklo som inte används så mycket.

Planteringsspade modell kraftig. Håller för allting till skillnad från moderna saker av pressad plåt som går sönder bara man trycker ner dom i jorden. Duger även vid murning.

Ogräsjärn med inbyggd brytpunkt är också bra.

Så en kraftig treklo. Trots det kraftiga utförandet vill dom gärna gå sönder efter nåt år men så använder jag den ibland närmast som en spikklubba.

Slutligen kan jag ibland även använda en speciell vätska men det är väl knappast nån nyhet? tongue.gif
Eva Swahn
Det går aldrig hål i en ren tand.

blink.gif

Om man krattar sina rabatter varje dag får man inte något ogräs.

Bror Duktigs syster
Hannele
CITAT (Eva Swahn @ 13-05-2004, 20:39)
Om man krattar sina rabatter varje dag får man inte något ogräs.

Bror Duktigs syster

tongue.gif Inga gratis fröplantor heller...
myskmadra
Mina favoriter är mina handredskap (planteringsspade till exempel) med vinklade skaft. Jag har beställt dem på postorder från Varsam i Örebro.
Annika i Korsholm, Finland
Ingen som använder en vanlig hacka med långt skaft och ungefär som Gossen Rudas skyffeljärn men vänt åt mot en i stället? Köpte just en sådan och hoppas att den ska fungera bra sådana gånger som inte ryggen riktigt vill vara med. Annars tycker jag nog det är bäst att få ränsa bort ogräset för hand så att det faktiskt är borta.
Åsa E
Jo, jag har en sådan ogräshacka som ingår i Gardenas combi-system. Den är jättebra! Den är vass och skär av även fulingar som kirskål, och så kommer man åt långt in under buskar tack vare det långa skaftet.
I bland tycker jag att den är för bred, så jag funderar på att komplettera med något liknande fast smalare. De säljer ett smalt ogräsredskap i tidningen Din trädgård, den ser ut som den har ett tunt skärblad i en klyka längst fram. Någon som har provat den?
Mia, zon 3
Jag som inte har hunnit så långt i anläggandet av min oas, utan mest gör nya rabatter/land i gamla ogräsmattor tycker att en potatisgrep är det bästa! Men så har jag kvickrot, kärs, nässlor, vallört, hallon och plommonslyatt tampas med också, på en bädd av prima blålera....
Så svaret får väl bli att mitt favoritre3dskap är grävskopa, men i brist på sådan får grepen och musklerna duga..... smile.gif
stina
Mitt favoritredskap i rabatterna är mina 5-kloade händer. Absolut utan handskar - för jag vill känna jorden. Jag rensar en gång ordentligt på våren och sedan är det bara små nya frösådder att plocka bort och det tycker jag görs lättast med fingrarna.

Stina
Tirre
Sekatören, helt klart mest använd av mig. Aldrig utanför dörren utan den.

Några frågor bara:

Funkar en sk Speedy-Weedy verkligen?

Och maskrosjärn och hackor? Måste man inte vara supernoga med att få upp alla rotbitar för att inte istället få 10 nya maskrosor/kirskål eller annat skit?

Eller vad har ni för hemligt trix?

Bor med styv uppländsk lera som är ogenomtränglig, speciellt vid torrväder, då den är som cement - omöjligt att DRA upp ogräsplantor och tro att man ska få med några rötter... sad.gif
azofia
Säger som Stina: mina händer. Men förutom dem så är nog Lucko min favorit. Går att beställas från Lindbloms. Det är en liten handtagsformad "plastbit" men två öglor, en smak och en bred. Idealiskt för att rensa ogräs mellan växterna.
Lena N
För två år sedan skaffade jag tre nya favoriter. Sekatören har alltid varit en av mina favoriter och för två år sedan slog jag till och köpte en Felco 6:a efter att ha läst diskussioner här på Odla. Här får man alltid goda råd!

Sedan köpte jag även en Munkforshacka och en Lucko från Lindbloms Frö. Mycket bra redskap.

Gamla favoriter är grepen och en liten 20 cm bred kratta med halvlångt skaft. Den är mycket bra för att snygga till i rabatterna efter ogräsrensningen. Är jorden lucker och ogräset smått kan det räcka med krattan för att rensa.
Ljusalfheim
spett använder jag när jag rensar ogräs... unsure.gif wub.gif
Mia, zon 3
CITAT (Tirre @ 14-05-2004, 15:27)
Funkar en sk Speedy-Weedy verkligen?

Jag tror att den funkar ganska bra.... Men maskrosorna är ohyfsade nog att inte visa leg när de dyker upp, så jag kan inte vara säker! laugh.gif
Däremot är den KANON att plantera smålökar med! Har snart inte en gräsfläck utan snödroppar, krokus, pärlhyacint mm. Även "botaniska" tulpaner går bra, vanliga är för knubbiga för hålen tyvärr.
Saiai
kirskålen går att äta....våtarven går att äta...mållan går att äta...maskrosblad går att äta....nässlorna kan man äta.....mossan behöver man inte klippa.....
laugh.gif
TeliaNet
mitt favoritverktyg är även det ända jag har! nämligen en kratta som jag monterat en liten plast kratta i andra änden på.
Tesa
..en vanlig potatishacka, grephackan.....alldeles oumbärlig i min styva jord med kvickrot i... och på marknan i Rabbalshede hittade jag en liten modell med kort skaft...på god väg att bli en favorit.....
Cilla
Jag använder lie för att slå bort gräs som konkurrerar med ängsblommen. I övrigt knäskydd så att jag kan stå länge på knä och beundra eller spada upp sådant jag inte vill ha i rabatterna, liten smalbladig spade som jag böjt till så den ska passa vinkeln för handen.

Många uppgrävda ogräs förutom kvickrot och kirskål hamnar på en plätt under ett par granar där inget annat vill växa.
Synnöve
Mina favoritverktyg är spaden, grepen, sekatören och en sådan ogräskhacka som var nummer tre på Gossen Rudas bild. Plus händerna förstås. Har problem med ryggen så jag föredrar verktyg med långa skaft för grovgörat och sedan sitter jag på en back och rensar för hand. Alla sätt är bra utom dom tråkiga! laugh.gif rolleyes.gif
Hannele
Och alla favoritverktyg kan man förvara i ett verktygsbälte! rolleyes.gif

syrolis
Mitt favoritredskap är min roskratta från Fiskars. En otroligt lätt kratta med lätt skaft, gummerat i änden och lagom långt.
Jag luckrar i jorden med dess tänder och hackar ogräs med den på högkant.
Den har använts flitigt i helgen när vi anlagt grusbädden till uteplatsen med att fördela gruset över ytan..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon