pixellegolas
Hej! Vi har precis beställt barrotade vinterliguster då det var kampanj. Tanken var att det skulle komma om några dagar men har skjutits upp till 16e Juni.

Men, vi blir inte kloka på hur man ska beskära dem. Överallt på nätet står det att man ska beskära ner dem till 20cm. Men, då spelar det alltså ingen roll vilken storlek man köper dem i? Vi har köpt 125-150cm men ska de alltså beskäras ner till 20cm? Verjar ju orimiligt?

Vad vi förstått så ska man helst inte plantera nu på "sommaren" och inte efter midsommar. Men om vi nu får dessa buskar lite sent, går det fortfarande att rädda situationen? Vattna mer? Spreja lätt på bladen dagligen? Sätta över någon duk?

Eller borde vi avbryta ordern?

Tacksam för svar
Huggorm
Jag skulle avbryta ordern, det är som sagt fel årstid att plantera barrotat nu. Det kanske går om man är supernoga med att vattna, varken för lite eller för mycket, och satte upp någon form av skuggduk. Sedan skulle jag vara lite försiktig med att skära ner dom till 20cm eftersom de nu behöver alla krafter för att skapa rötter. Då är det inte så lätt om de samtidigt måste använda en massa krafter till att bilda nya skott och löv. Jag skulle vänta till de var etablerade på platsen innan jag kapade ner. För att kapa ner bör man nästan, för att de skall få buska till sig ända från botten. Annars kan de bli glesa nertill.
pixellegolas
Ok, intressant. Men om vi avbryter order är det ok att beställa krukodlade och köra på?
Huggorm
Ja, krukodlat kan man plantera när man vill på året, de har ju en massa finrötter kvar. Men det kommer ändå krävas en hel del vattnande under sommaren, åtminstone om det blir varmt och torrt
pixellegolas
Ok, vi hittade nu 1m höga liguster. När de väl ska beskäras, ska de ändå ner till ca 20cm ovan mark? Alltså i vår då tänker jag
Huggorm
Ja, vill man ha häcken tät måste plantorna kapas ner och släppas upp lite i taget. Det tar tid att få en snygg häck.
pixellegolas
ok, men då förstår jag nog inte varför plantor säljs i olika höjder om man ändå klipper ner till 20cm. Det är inte logiskt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon