Full version: Odla i halm?
Ammari
Jag har hört att man kan sätta potatis i halm, går det? Nån som provat? huh.gif
solkatten
Vad jag har förstått lägger man sättpotatisen på backen sen läger man 1/2 meter tjockt halmlager ovanpå.
Värt att pröva om man har möjligheten.
Lajo
Det fanns en stor artikel i tidningen Land för några veckor sedan. Där var det en man i Skåne som beskrev hur han odlade potatis under halm. Jag har tyvärr slängt tidningen, men minns att det gick hur bra som helst. Viktigt med mycket vatten till en början.
/LJ
gammelnalle
jo jag har provat...

funkar jättebra, men jag hade problem med att halmen blåste bort...

bör alltså "bindas" med något ínnan halmen har förstått bättre (blivit genomdränkt.. av fukt och jord..)

björn
KURT
Jorden under halmen bör väl inte vara alltför hård eller mager? Potatisen måste ju ta upp endel näring från jorden.
katjoh
Det går utmärkt att lägga potatisarna direkt på marken, tex på gräsmatta som man vill gräva upp nån gång senare. Sen täcker man potatisarna med ca 50 cm halm. Den sjunker med tiden så man måste lägga på mer så att potatisarna är rejält täckta hela tiden. Sen är det bara att skörda rena fina potatisar. (Man måste så klart vattna om det inte regnar)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon