Hjoso1
Nu har prydnadsgräset kommit upp en bit och jag behöver hjälp med att identifiera vad det är för sort!
Det blir högt - 2-3 m och breder gärna ut sig. Det har ett tunnt vitt streck i mitten på bladen.
Är det någon som är kunnig och kan svara på detta? ☺️
Gunilla T
Tyvärr har alla Miscanthus gräs med helgröna blad denna vita strimma. Går ej att identifiera utifrån enbart bladen, det finns ju mängder med Miscanthus gräs. Möjligen kan man våga sig på en osäker gissning när det blommar (om det blommar) men de vackra plymerna liknar också varandra.
Hjoso1
CITAT (Gunilla T @ 15-06-2022, 18:33) *
Tyvärr har alla Miscanthus gräs med helgröna blad denna vita strimma. Går ej att identifiera utifrån enbart bladen, det finns ju mängder med Miscanthus gräs. Möjligen kan man våga sig på en osäker gissning när det blommar (om det blommar) men de vackra plymerna liknar också varandra.

Ah vad synd! En vill ju gärna veta vad som växer i trädgården. Får nöja mig med att det är ett ”prydnadsgräs” då ☺️ Tack för svar!
Gunilla T
CITAT (Hjoso1 @ 15-06-2022, 19:01) *
Ah vad synd! En vill ju gärna veta vad som växer i trädgården. Får nöja mig med att det är ett ”prydnadsgräs” då ☺️ Tack för svar!

Du har ju namnet på arten - Miscanthus - men sortnamnet är hemligt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon