Full version: Omplanterad rabarber
chiliärgott
Efter att jag planterade om mina rabarber hösten 2021 har jag nu tankar på att istället för att rycka upp rabarbern, klippa eller skära av dem. Vad jag förstått är orsaken till att man undanbes skörda rabarber första året att de måste få rota sig och uppryckning stör detta.

Skulle det vara en lösning att klippa eller skära av rabarber på mindre än ett år omplanterad planta eller skapar man då andra problem?

Undrar då de trots den korta tiden sedan omplantering och rotdelning är mycket stora.
Åsa, mälardalen zon 2
Orsaken till att man inte bör skörda är att det är bladen som försörjer växten via fotosyntesen och som samlar in energi som gör rotsystemet stort och livskraftigt så den klarar vintern bättre + blir större tiill nästa år. Tar man bort blad tar man bort de delar som samlar in energi till växten = den växer sämre, får inte lika stort rotsystem och det kommer ta fler år innan den blir riktigt stor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon