Solskenslandet
20-06-2022, 16:33
Hej,
Vårt äppelträd är inne på år två i trädgården och denna säsong har det inte fått några blad.
Stammen har gått från "normalbrun" till ljusbrun/rostfärgad och barken börjar nu flagna.
Jag tror inte på sork då trädet sitter stadigt i jorden och vi ser inga hål i gräsmattan.
De stora knopparna som är gråa är lite ludna och mjuka, medan de små knopparna är ihoptorkade och ramlar av vid beröring.
Någon som känner igen symtomen och vet vad det är och om/hur det går att behandla?
Har läst lite om fruktträdskräfta men hittar inga bra referensbilder för ett ungt träd.
Huggorm
20-06-2022, 17:26
Det är inte kräfta, den blir som sår på grenarna men dödar inte trädet. I ditt fall tror jag mer på vinterskador, kan trädet ha frusit ihjäl i vinter?
Solskenslandet
20-06-2022, 18:06
Det känns inte som att det borde ha gjort det, för inget av mina andra fruktträd har blivit skadat och de står i samma förhållanden.
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2022, 21:51
Olika fruktträd har olika härdighet en del sorter är bara härdiga i södra sverige medans andra kan klara sig långt upp i norr + även grundstammen styr härdigheten jag tycker också det ser ut som skador från frost oh minusgrader
Solskenslandet
24-06-2022, 06:32
Tack för era svar, då är det nog tyvärr bara att gräva upp och ersätta med ett nytt.
De ska dock vara en sort som ör härdig för denna zon, men det får nog bli en annan sort nästa gång ändå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.