Finns det någon som vet om man kan få tag på någon av följande
fikonsorter i sverige:
Ficus carica Sal´s fig
Ficus carica Hardy Chicago
-har läst om dem på nätet och de ska tydligen tåla ner mot -23 grader C
Åsa, mälardalen zon 2
18-01-2003, 14:44
Vet inte om just de sorterna går att få tag på här i sverige men fikonet Bornholm ska väl även det vara hyfsat härdigt och klara sig i zon 1(2) i sverige, vilket även det borde innebära att det klarar temperaturer nedåt ungefär -20C fast man bör nog täcka plantan ändå om man vill vara absolut säker på att det inte fryser tillbaka. De där amerikanska härdighetsangivelserna med lägsta och högsta temperaturer fungerar inte alltid i sverige. Hur lång och kort vintern och sommaren är spelar också in på hur härdiga växter är.
Jag passar på att lägga till en fikonsort till som jag undrar om man kan få tag på:
Turkisk brun
Jag tror att den ska vara relativt härdig, men framförallt GOD, har jag läst.
Mitt Bornholmsfikon bor i en stor kruka som står i växthuset under den varma säsongen och inne i en kall källare när det tappat bladen. Jag har hittills fått ca 10 jättegoda fikon per säsong. Orsaken till att jag vill ha fikonplantan i en kruka och helst inte alltför stor är att jag inte vill att den ska ta över helt i växthuset. Det är tydligen lätt hänt.
Hälsar Jennyn
Åsa, mälardalen zon 2
18-01-2003, 15:06
´Brown Turkey´ är nog den fikonsorten som är vanligast ute i trädgårdshandeln så den borde det inte vara några problem att få tag på, den har dock något sämre härdighet än Bornholm.
Kan tillägga om en sak om fikonet Bornholm: den kan vara svår att få tag på det finns inte så stor produktion av denna sort. Den borde dock gå att föröka med sticklingar eller avläggare så känner man till någon som har ett bornholmsfikon så borde man kunna föröka upp en planta själv.
När jag skulle köpa fikonplantan för två år sedan fanns bara sorten Bornholmsfikon på plantskolor här i Stockholmstrakten, så det kan nog variera?
/Jennyn
Åsa, mälardalen zon 2
19-01-2003, 12:08
Det kan nog hända att sortimentet varierar lite år från år och från ort till ort.
Trädgårdshuset i skarpnäck verkar ha både Bornholm och Brown Turkey i sitt sortiment. Ring och hör med dem i mars när de öppnar. Jag har för mig att det var Trädgårdshuset Ronny rekommenderade att man besökte i en tidigare diskussion på gamla forumet så det är troligtvis en bra plantskola, har tyvärr inte varit där själv.
http://tradgardshuset.com/index.htmlAnnars så kan man prata med en plantskola/trädgårdsbutik man tycker har bra och serviceinriktad personal, ofta så kan trädgårdsbutikerna ta hem växter på beställning.
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-01-2003, 10:03
Och så finns det Violetta, en Fikonsort som skall vara mycket härdig.
Elisabeth
eneskar
05-02-2003, 06:29
Om fikon
Jag köpte för många år sedan en fikonplanta (ficus carica) i en blomsterhandel i syfte att ha den i mitt då nya uterum. Där växte den o blev så stor att jag måste flytta ut den i trädgården. Jag bor i södra Skåne så den övervintrade o växte alltmer o är nu ett ganska stort träd, som jag måste tukta ganska mycket. När jag hade den i uterummet fick jag flera fikon som hann mogna. Utomhus blev den tyvärr planterad ganska skuggigt o gav troligen därför ingen frukt. Men när jag förra sommaren lät fälla en stor gran som skuggade den satte fikonträdet en väldig fart o även massor av frukter bröt ut lite varstans. Dock hann de aldrig mogna, men jag har nu klippt ner trädet yterligare op hoppas på frukt till sommaren.
Tilläggas kan att det även går mycket lätt att ta sticklingar från fikonträdet. Jag har nu flera stycken blivande träd i uterummet. Försöker hålla det ena något så när lagom stort. Får se om det blir frukt även på det.
Barbro
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.