Prinsessan
05-05-2004, 10:33
jag väntar på att kunna sätta ut alla småplantor på balkongen, men hur vet man att frostrisken är över? (zon 1)
Det här undrar jag också över? Kan man lite på att vädergubbarna säger till när det är risk för frost eller hur vet man det annars?
Jag brukar kolla termometern innan jag går och lägger mig, men hur kallt ska det vara för att vara risk för frost? Kan det bli frost när det är en 4-5 grader plus på kvällen?
Tack krukorna med ett par lager fiberduk till natten så klarar de någon kallgrad utan att förstöras.
Mvh
Fenja
När under natten är det kallast? Jag brukar kolla smhi:s prognoser, de förutsäger en temperatur för tretiden på natten, är det som kallast då, eller kan den gå ner lite till?
Vore ju skönt att slippa täckandet de nätter som det inte behövs...
annchapanncha
12-05-2004, 21:05
Vänta med att ställa ut det....
Jag ställer inte ut nånting knappt, före Juni, jag har dålig erfarenhet av att få ena riktiga järnnätter med frost och varenda planta som har frusit. Det är inte kul, så nu väntar jag.....länge...
Smekajsa
12-05-2004, 22:01
jag har för mig att det är som kallast vid gryningen
vickeva
12-05-2004, 22:03
CITAT (Néa @ 05-05-2004, 13:20)
Jag brukar kolla termometern innan jag går och lägger mig, men hur kallt ska det vara för att vara risk för frost? Kan det bli frost när det är en 4-5 grader plus på kvällen?

Det måste ju bero mycket på hur himlen ser ut. En klar himmel och 4 grader vid sängdags, då är nog risken större att det blir frost på natten.
Luleå just nu -1,8°, inte bara
risk för frost...
CITAT
Det måste ju bero mycket på hur himlen ser ut. En klar himmel och 4 grader vid sängdags, då är nog risken större att det blir frost på natten
Sängdags?
Om jag går o lägger mig vid 5 tiden (sängdags) och det är 4grader varmt så blir det garanterat ingen nattfrost
här i västerbottens inland så bör man vänta att lämna blommor ute om natten fram till 10 juni men det är ju här i norrland det...
Klockan 4 på morgonen tycker jag det är som kallast de flesta nätter.
Jag ställer ut allt tidigt i maj och har fiberduken dubbel i början och enkel senare. Just nu är den dubbel.
Jag låter den vara kvar över dagen. Plantorna är också känsliga för den skarpa solen.
Jag lägger inte över duken, då mosas mina plantor om det blåser eller regnar. Jag sätter de avklippta busk- och trädkvistar i jorden som duken vilar på, och så får planteringar och grupper av krukor ett och samma "fiberdukstält".
Inte är det vackert - det ser ut som stora spöken både natt och dag. Men senare blir det fint!
Jag brukar sätta fyra hörnstolpar och dra en lite kraftigare tråd emellan och diagonalt, det håller både fiberdukar och jordgubbsnät på lämplig höjd ovanför plantorna. Men som sagt inte vackert...!
Mvh
Fenja
Kallast är det oftast precis före soluppgången, åtminstone när det är klart ute. Jag stiger upp klockan fem och har många gånger suttit vid köksbordet med mitt morgonte och sett graderna rasa på vår digitala termometer. Jag brukar, förutom att täcka med fiberduk, ställa mina plantlådor och -krukor på en frigolitskiva. Jag inbillar mig att den dels skyddar från fukt och kyla underifrån och dels att den lagrar lite värme.
"Järnnätterna" infaller under första hälften av juni, iallafall söder om Dalälven. Har inte märkt någon större skillnad mellan slätten i Uppland och höglänta delar av Bohuslän. Jag brukar plantera ut så att allt är klart till midsommar.
Sulan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.