Full version: Dör måbärshäcken?
Shadow20
Hej! Vår måbärshäck är ca 12 år gammal. Inte vi som satte den. Började se trist ut förra året och i år så ser den ut att självdö på olika ställen, vid ett parti syns ett längre ”döende” parti.
Vad har vi gjort för fel? Dåligt vattnat? Näringsbrist? Känns som detta kala blev över en natt.

Någon som har tips hur vi ska göra nu? Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
Finns det krusbärsstekel i området på krusbär och vinbär, de kan även gå på måbär och de kan tugga i sig rätt mycket blad på bara några dagar. Måbäret brukar dock grönska igen. Kan ju även vara vattenbrist även om måbär brukar klara rätt mycket det ser ju ut som den är hyfsat nyklippt och efter en klippning kan det avdunsta många liter från klippytorna.
Shadow20
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-06-2022, 17:37) *
Finns det krusbärsstekel i området på krusbär och vinbär, de kan även gå på måbär och de kan tugga i sig rätt mycket blad på bara några dagar. Måbäret brukar dock grönska igen. Kan ju även vara vattenbrist även om måbär brukar klara rätt mycket det ser ju ut som den är hyfsat nyklippt och efter en klippning kan det avdunsta många liter från klippytorna.

Ja det stämmer att den klipptes för exakt en månad sedan. Men det är den sista veckan nu jag sett att ala lov verkar trilla av. Vi har inga krusbär eller vinbär men visst kan någon av grannarna ha. Jag har inte sett något som ser ut som steklar. Endast mycket små gula slags minilarver eller vad det kan vara.

Jag tog en närbild på bladen. Kan det vara svamp?
Huggorm
Bladfallsjuka?

https://pub.epsilon.slu.se/18008/1/Hellqvis...t_al_201029.pdf
Shadow20
CITAT (Huggorm @ 22-06-2022, 19:18) *

Jag tror inte det är det…hittar inga blad som liknar beskrivningen… inga prickar. Men jag är novis så vem vet…
Man ska ju egentligen inte klippa ner häcken helt vid den här tiden men fy vad trist det ser ut…
Min fundering är nog om det är att det varit för torrt…urusel vattning av oss ägare och ingen som helst kärlek i form av gödsel… Fokus har legat på annat så ja… vi får se hur det går.

Tack för svar!
Huggorm
Så där blir inte häcken av brist på gödsel och vatten, det är något som angripit plantorna.
Shadow20
CITAT (Huggorm @ 22-06-2022, 19:46) *
Så där blir inte häcken av brist på gödsel och vatten, det är något som angripit plantorna.

Ok! Ja, du har säkert rätt. Får försöka titta vidare på bladen. Är det kört så? Måste man rycka upp allt…?
rattugglan
Hej.
Bladfallsjuka som någon redan nämnt. Vi har det här i området också. Är du ensam om måbärshäck så kan du försöka kratta upp alla fallna blad samt det översta jordlagret, svampen övervintrar i marken. Ge även kontinuerligt med gödning samt vatten.
Häcken överlever men kommer inte grönska förrens nästa år igen.
Shadow20
CITAT (rattugglan @ 22-06-2022, 21:32) *
Hej.
Bladfallsjuka som någon redan nämnt. Vi har det här i området också. Är du ensam om måbärshäck så kan du försöka kratta upp alla fallna blad samt det översta jordlagret, svampen övervintrar i marken. Ge även kontinuerligt med gödning samt vatten.
Häcken överlever men kommer inte grönska förrens nästa år igen.

Tack för svar! Schmidt ska tydligen vara motståndskraftig mot denna sjuka men det betyder väl inte att den är immun. Ska göra som du föreslår och hoppas att den klarar sig!
rattugglan
CITAT (Shadow20 @ 23-06-2022, 07:23) *
Tack för svar! Schmidt ska tydligen vara motståndskraftig mot denna sjuka men det betyder väl inte att den är immun. Ska göra som du föreslår och hoppas att den klarar sig!

Den kommer klara sig, måbär är rejält livskraftig. Beskär kraftigt tidigt på vårvintern och putsa helst inte innan midsommar och absolut inte i för varmt väder. Viktigt med vattning efter putsning.
Finns även nån häxblandning av bikarbonat man kan spruta på som möjligen kan hjälpa litegrann, men det har jag inte provat själv.
Sista alternativet är väl att skära ner den till ca 10 cm ovan marken. Lättare att få bort översta jordlagret och alla blad då. Tar inte mer än 2-3 år för den att växa upp till samma storlek igen, och den är dekorativ under tiden. Detta görs på vårvintern.
Shadow20
CITAT (rattugglan @ 23-06-2022, 09:27) *
Den kommer klara sig, måbär är rejält livskraftig. Beskär kraftigt tidigt på vårvintern och putsa helst inte innan midsommar och absolut inte i för varmt väder. Viktigt med vattning efter putsning.
Finns även nån häxblandning av bikarbonat man kan spruta på som möjligen kan hjälpa litegrann, men det har jag inte provat själv.
Sista alternativet är väl att skära ner den till ca 10 cm ovan marken. Lättare att få bort översta jordlagret och alla blad då. Tar inte mer än 2-3 år för den att växa upp till samma storlek igen, och den är dekorativ under tiden. Detta görs på vårvintern.

Låter hoppfullt! 😃👍
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon