Anders Hydén
Hej!
Jag har gallrat en del buskar och har nu mycket material från min trädgårdskvarn.

Tidigare har jag alltid lagt detta i min kompostlåda och låtit det vara i upp till ett år. Därefter har jag lagt ut det komposterade materialet i min rabatter med buskar.

Min fråga är nu om jag skulle kunna lägga det i buskrabatterna direkt utan att först kompostera det.

Hälsningar
Anders
masa
Det kan du absolut göra! När jag kör grenar och örter i kompostkvarnen, lägger jag det malda direkt som täckning i grönsakslandet och rabatterna. Detta har jag gjort i 20 år och vår magra sandjord har blivit oerhört bördig och mycket mer fukthållande än tidigare.
Anders Hydén
Tack för det positiva svaret!

Jag tänkte att det kanske torkar och inte förmultnar om det ligger öppet i landet i stället för nerbäddat i komposten.

Men detta besparar mig ju faktiskt en hel de arbete - och plats för det andra i komposten.

/Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon