jossen
Planterade en klematis i kruka på balkongen för två år sedan. Klematisen dog förra året, men istället började något annat växa i krukan. Tänkte jag låter den vara kvar och får se vad det blir. Gissade att det var något träd eller buske som lyckats spridas till min balkong. Nu i sommar har den växt nåt enormt! Första bilden är från i maj och de andra från idag. Den är nu 150 cm hög. Till saken hör att ett av barnen visst gått och petat ner diverse frön och kärnor i den krukan... Finns det någon som kan säga vad det skulle kunna vara som håller på att ta över min balkong?

[attachment=90977:20220506_122400.jpg]

[attachment=90976:20220710_114934.jpg]

[attachment=90975:20220710_112439.jpg]

[attachment=90974:20220710_112455.jpg]
Huggorm
På första bilden ser det ut lite som något ur kornellfamiljen (cornus) men inte så mycket när löven är fullt utslagna. Eftersom den överlevde vintern försvinner ju alla de tropiska och subtropiska frukterna men kanske det är något som normalt inte överlever i Sverige, som ändå gjorde det denna gång?
jossen
Använde mig av google fotosök och förslaget som kom upp först var ungersk syren. Någon som har någon tanke om det? Och om det nu skulle vara en sådan, kan man ha den i kruka?
margitdeak@hotmail.com
CITAT (jossen @ 10-07-2022, 12:13) *
Planterade en klematis i kruka på balkongen för två år sedan. Klematisen dog förra året, men istället började något annat växa i krukan. Tänkte jag låter den vara kvar och får se vad det blir. Gissade att det var något träd eller buske som lyckats spridas till min balkong. Nu i sommar har den växt nåt enormt! Första bilden är från i maj och de andra från idag. Den är nu 150 cm hög. Till saken hör att ett av barnen visst gått och petat ner diverse frön och kärnor i den krukan... Finns det någon som kan säga vad det skulle kunna vara som håller på att ta över min balkong?

[attachment=90977:20220506_122400.jpg]

[attachment=90976:20220710_114934.jpg]

[attachment=90975:20220710_112439.jpg]

[attachment=90974:20220710_11245
5.jpg]

Hej! Det ser ut som hägg.
Huggorm
Hägg är det inte men kanske ungersk Syren. Det är en buske jag inte själv har erfarenhet av men den verkar vara extremt härdig, kan växa ända uppe i Kirkenes i nordligaste Norge. Därmed borde den klara vintrarna i kruka utan problem. Sedan har man ju det andra bekymret med vedartade växter i kruka, nämligen att den pyttelilla jordmängden har svårt att hålla de mängder näring och vatten som behövs. Detta får ju tillsättas med jämna mellanrum och i noga avmätt dos. Men lyckas man med det är nog Syren en av de mera lämpliga buskarna att odla i kruka.
jossen
Tack för svar, ska bli spännande att se om den överlever vintern och vad det isf kan tänkas bli utav den!
Skarek
Kan rekommendera en app som heter PlantNet (har den till Android och finns där appar finns). Den har en jättebra funktion att identifiera växter med hjälp av bilder och AI. Jag använder den mycket själv för att identifiera växter.

Svaren blir på Engelska / Latin, men följer man länken till Wikipedia kan man lätt byta till svenska. Tyvärr gav inte dina bilder någon bra träff, men är nog mer en tillfällighet. Ta några närbilder och testa själv.
EvaKlemming
Om man betänker vilka träd som sprider sig med vinden så är nog sälg mer troligt än syren. Den sista bilden skulle kunna vara avokado, men det ser du ganska snart på kärnan. Det är mina gissningar.
Huggorm
Sälg är det absolut inte och Avokado skulle inte ha klarat vintern
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon