fiffigafrun
05-05-2004, 11:43
..."fuskar" även ni som jag. Är lite slöare i år och har satt flera (2-4 st) i samma kruka (8 cm fyrkantiga perennkrukor) men jag tycker det växer mkt sämre i år. Vissa "står ju stilla" känns det som. Har sått i plantjord m såjord överst, har inte gödslat något extra dock.
Årets "segisar" är bl a: Meconopsis, riddarsporrar, hängpimpinell, aklejruta m m.
Brukar perenner vara betydligt mera långsamväxande eller?
/Karin
"Fusket" innebär ofta att du får mindre och tanigare plantor, de utvecklas bäst när de står en och en. Perenner utvecklas långsammare, somliga blommar inte första året utan blidar bara en bladrosett. Du bör skola om i vanlig planteringsjord (inte såjord som är näringsfattigare) och börja gödselvattna efter ungefär 3 veckor från omkrukningen.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
05-05-2004, 13:48
En och en i kruka med plantjord - samt en hög sålådor med plantjord .. de brukar inte bli mycket av dom som stått kvar i dem .....Meconopsis växer sakta och är dessvärre mycket ovillig till omplantering längre fram pga pålroten -så har du dem 4 o 4 skulle jag göra nåt åt det nu.-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.