matildapellen
Hej alla, nybliven medlem här.
Jag och min sambo bor i ett nyproducerat hus och i innan sommaren anlitade vi en hantverkare som gjorde markarbete hos oss(och grannarna bredvid) och förberedde för sådd att gräsmatta, de grävde och la ut matjord.
Sedan har vi vältrat, fuktat gräsmattan, sått ut frön, vältrat igen för att få ner fröerna och sedan vattnat igen.
Nu har det gått ett tag och gräsmattan växer extremt ojämnt och inte alls på vissa ställen.
Vi var lite slarviga i början på att vattna men blivit mycket bättre.

Vi är nu osäkra på vad det bästa sättet är att få den bra på riktigt?
Vissa föreslår att lägga toppdress över och kratta ner gräsfrön, andra säger ett lager med planteringsjord och sedan kratta ner frön.. Planerar att göra något åt det imorgon så uppskattar snabba svar om möjligt smile.gif
Bifogar bild på hur det ser ut hoppas ni kan se ordentligt!
rattugglan
Ser värre ut hos grannen även om det är en klen tröst smile.gif
Vad använde ni för frön, någon standardblandning som entreprenören prackade på er? Min gissning är att jorden inte höll bästa kvalitet, och likaså fröblandningen.
Vad ni kan göra nu är att se till att hålla det fuktigt, låt det inte torka ut men dränk det heller inte. Sen framåt augusti september så köper ni hem topdress och ordentliga frön (alltså inte från typ Byggmax) och bättringssår hela mattan. Nästa vår är det extremt viktigt att den får gödning.

En närbild på gräset hade möjligen underlättat diagnosen.
rattugglan
Tittar in igen. Kanske lite sent, men måste du nödvändigtvis göra något idag så är kvävegödning egentligen det enda alternativet (och här funkar lågprisvaruhusens utbud). Att så gräs i mitten av Juli är ungefär lika svårt som att göra det på julafton.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon