Nu börjar några av mina lökväxter bli utblommade och då undrar jag om man skall klippa bort den vissna blomman så de inte ödlar kraft på att sätta frö på alla lökväxter. Jag gör så med vanliga tulpaner, men hur är det med andra såsom påskliljor, botaniska tulpaner, pärlhyacinter och krokus? Eller vintergäck och scilla? Vi har fortfarande så få av dessa så där är möjligt att krypa runt och klippa dem, kan det vara därför de fortfararande är så få - för att de har fått gå i frö tidigare år?
Råd emottages tacksamt, så jag kan få större blomprakt nästa år.
kerstin z5-6
05-05-2004, 11:59
Lökens blast ska vara helt gulnad innan du klipper -fröställningar klipper du av direkt
Det går inte att "fuska" och ta bort lökblasten innan den gulnar och istället gödsla rejält?
Om du tycker att det är väldigt fult kan du vika ihop lökblasten och sätta en gummisnodd om. Min mor roar sig med detta och tycker att det blir mycket bättre? Sedan döljer hon blastknytena med ettåringar... Löken behöver ha sina gröna blad så länge som möjligt, det förser löken med näring till nästa blommning. Jag vet inte ens om en lök man klippt bladen av tar upp näring även om man gödslar.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
05-05-2004, 13:51
nej , men man kan gödsla på våren o så länge det finns gröna blad
Åsa, mälardalen zon 2
05-05-2004, 14:50
Man kan låta fröställningarna sitta kvar på en del lökväxter ex. botaniska tulpaner, kungsängsliljor, pärlhycinter, scilla, krolliljor m fl ifall man vill att de ska sprida sig med frö (de exempel jag räknat upp blommar rejält hos mig varje år trots att jag låter frökapslarna få vara kvar). En del lökväxter är effektiva på att sprida sig med frö jag har massor av småstrån runt Tulipa tarda i år så jag hoppas på att fältet blir ännu större med denna lilla fina tulpan.
kerstin z5-6
05-05-2004, 16:03
helt rätt som Åsa säjer jag tänkte av nån anledning mest på mina papegojtulpaner som har svårt att komma igen ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.