fredrikgu
Hej! Nybliven husägare här.
Vi har en nyplanterad perennrabatt som jag har förstått ska ha en rotblöta då och då.
Rabatten är ganska stor, och jag undrar hur ni gör för att vattna, det krävs ju en hel del vatten.
(Hur mycket går förstås att diskutera, men jag har läst att ett 30mm regn är bra att få till. Det motsvarar 30 liter per kvadratmeter)
Att stå med sprutmunstycke i handen är uteslutet tänker jag, det skulle ta för lång tid.
Det jag gör nu är att lägga slangen ”här och där” i rabatten (och dra ner trycket så att det inte sprutar bort jorden). Det fungerar men det blir en hel del springande och flytta slangen och jag är också osäker på hur mycket vattnet sprider sig eller om det bara ”träffar” växten precis där slangen ligger.

Så, hur gör ni? :-)
rattugglan
Vattnar mina växter individuellt med sprutmunstycke men det beror på att jag valt att avsätta tid och ork till detta.
I ditt fall bör lösningen heta vattenspridare. Bra tips är att ställa ut tex konservburkar här och där för att på så sätt hålla koll på vattenmängden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon