Jag har ett plommonträd Victoria som planterades för ca 4 år sedan. Det växer bra, men har rätt mycket hagelskottssjuka i bladen.
Nu i somras tog jag av gnagskyddet på stammen och såg denna skada under. Den fanns inte när jag planterade trädet och har inte sett den innan.
Är det en frostskada? Svamp? Tror inte det är en gnagskada, då skyddet suttit på.
Är det värt att satsa på trädet, eller borde jag hellre byta det, då det är rätt ungt.
Värt att veta är att jag ändå tänkte gräva upp det i höst och höja det, då det hamnat för lågt sen tomten höjdes förra sommaren.
Några till bilder.
Och en bild på hela trädet.
Huggorm
01-08-2022, 17:32
Ser ut som en gammal skada som trädet nu håller på att täcka över med ny ved från sidorna. Trädet skulle säkert fixa det men det ser som sagt väldigt djupt ut, är det ympen man ser precis i marknivå? Att höja upp det blir antagligen mycket svårare för trädet att återhämta sig från när det nu hunnit bli såpass stort.
Ympen ligger numera 5-10 cm under markytan tyvärr, sen marknivån höjdes runt.
Tänker att trädet överlever säkert att lyftas, men kommer sätta tillbaka det ett par år i utvecklingen. Frågan är då om det är värt att satsa på det, långsiktigt med hagelskottssjuka, stamskadan samt sin för djupa plantering och belastningen av att gräva loss det och lyfta det.
Huggorm
01-08-2022, 20:15
Hagelskottsjukan blir du inte kvitt, den finns överallt, men på det stora hela är det kanske bättre att fimpa det där trädet och börja om med ett annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.