Full version: sidenört
-asno-
Hej
Har sått sidenört och nu undrar jag om de ska stå en och en eller flera tillsammans. Den bild jag sett var ju en tuva, men det kanske blir så om jag har lite tålamod.

/Åsa
kerstin z5-6
Och en bra zon smile.gif eller har du den som ettåring ?
-asno-
Ibland kanske man gjorde sig mindre dum om man inte berättade var man bodde blink.gif Zon 7 är bra...
Köpte den via althea, från garden norths och det stod härdig. Tror jag måste läsa nån växtlista nästa gång jag vill ha nåt. Hm...
Då spelar det i alla fall inte någon roll hur jag sätter den laugh.gif

/Åsa
fiffigafrun
Jag har sått från från en annan typ av sidenört som jag då vet är perenn i alla fall i zon 5. Asclepias Syriaca, har kommit upp två plantor av denna. Jag är optimist och tror att denna även skall klara sig här i gynnsamt läge.

/Karin
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (asno @ 05-05-2004, 13:04)
Hej
Har sått sidenört och nu undrar jag om de ska stå en och en eller flera tillsammans. Den bild jag sett var ju en tuva, men det kanske blir så om jag har lite tålamod.

/Åsa

Du kan plantera sidenörten en och en, dom blir stora och buskar till sig själv. Du kan ju vinterförvara en planta ljust och svalt, men ifall du har flera plantor så kan du ju pröva att plantera ut dom i olika gynnsamma lägen. / Helen
-asno-
Hej!
Har läst på igen om asclepias incarnata, och i kanadensiska växtlistan står det från zon 2. Då trodde jag det kanska skulle gå hos mig? Har nån zonkarta som visar att det är zon 3 här. Nåja, går inte asclepiasen går väl inte heller penstemonen som det står zon 3 på, då blir det mycket plats för nyplantering nästa år.

Kanske redan nu ska be om tips på perenner lämpliga att sommarså biggrin.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Stopp !! blink.gif blink.gif Är det DEN -då går det säkert !!
Tydligt exempel på varför jag är så förtjust i de lat namnen -man vet vad man talar om ....
Klart du kan sätta ut den ..
När det gäller penstemoner kan vi i norr ha dem som inte går i söder -
Flera z3 ,svensk zon 3 alltså - penstemoner överlever utan problem hos oss.Detta pga att vi inte har vinterväta
Den går också jättebra alltså
men ..
Vilken penstemon är det??? undrar tjatiga -- wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
-asno-
Nåja, ingen har nånsin anklagat mig för att veta vad jag pratar om biggrin.gif
Penstemon Grandiflorus är det jag sått och den kommer så fint. Slog till och sådde Alcea "Fiesta Time" oxå, men den är väl lite mer tveksam. Vrång att gro var den oxå.

Förra gången jag ställde samma fråga om en eller flera plantor i samma kruka fick jag inte ett enda svar, men då frågade jag om asclepias incarnata. Det var därför jag provade med bara sidenört denna gång.
Ska försöka bättra mig. Är Althea en bra firma? Har inte provat dem förrut, men sortimentet verkade ju ganska härdigt. Trots att jag hävdar att zon 7 är bra, krävs det ju lite av mina växter.

Snällt du sa det där om penstemoner förresten, då ska jag försöka få tag i frö från fler sorter och prova nästa år. Har en slänt och grusig jord, så deet är inget fel alls på dräneringen här inte!

/Åsa
kerstin z5-6
Okey , var inte med på det inlägget då ..smile.gif
Althea -är en ny bekanskap för mej -jag beställer frö från Gardens North varje år,- direkt från källan sas -mycket trevliga att ha att göra med .
Vad gäller perenner har jag bara goda erf av deras zon system medan vedartat kan gå bra , men misslyckas ibland trots en lågzonare US zon system ..
Antagligen beror det på en för kort sommar/ för dålig avmogningtid hos oss
Grandiflorus är en super perenn smile.gif Den lavendelfärgade i bildlänken ,kan även vara vit

Gardens north

penstemon grandiflorus i Burträsk

Sommar så -jag sår mest på vintern men Riddarsporrar Magic fountain , Lammöron , Sandmalört , veronicor , Stockrosor mfl hinner bli stora nog innan hösten och behöver ej kylas för att gro
-asno-
Det är latmasken som slagit till, Althea har en hel del från gardens north, först tittar jag i deras lista sen tittat jag i garden norths. Men jag är inte så erfaren att jag måste gå utomlands än smile.gif
Länken till kanada ligger dock som favorit i datorn!
Imorgon ska jag på trädgårdsmässa här i Östersund och se om en eller annan amatör vill sälja nåt före "bytar dagarna".

Jo, grandiflorusens skulle vara lila/rosa

/Åsa
Kicki J
Kerstin!!!
(och ni andra förstås!!)
Jag har sått Asclepias tuberosa. Såg när jag fick hem påsen från Impecta att det stod "övervintra roten frostfritt" Tycker det är helt fel att i katalogen kalla den perenn om den måste tas in! Bor i zon 5 och har tyvärr inget bra ställe att förvara den på. Tips!? Hinner jag se den blomma i år?

Kicki
kerstin z5-6
tuberosa är mesen i sammanhanget, och ja perenner kan kallas så även om de bara är hardig i z 1
Tror du kan förvara den som knöl i vinter -alltså sval o i princip torrt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon