ugenswani
Hej allihop, jag vänder mig mot att reda ut trädgården - som behöver det ärligt talat.

Ett sådant projekt överväger att plantera häckar längs trädgårdens gränser (den är ungefär fyrkantig, så vänster / topp / höger sidor). Jag söker förslag på...

Vilken typ av häck/häck ska man köpa? Jag tror liguster är den vanligaste men är öppen för förslag...

...det ska helst vara lätt att etablera, snabbt växa, växa "tjockt" och inte kräva mycket specifika förhållanden...
192.168.0.1 router login 192.168.l.l.link/
...trädgården ligger i söderläge och ligger på en kulle/sluttning med baksidan av trädgården som toppen av kullen (med andra ord, huset ligger längre ner i backen än i slutet av trädgården). Under året kan det vara mycket torrt eller mycket blött beroende på vädret. Det finns ett stort träd på ena sidan som kan skymma solljus.

Hur många häckplantor skulle jag behöva? En gissning är att trädgården är 19 meter lång och 8 meter bred men det finns hinder i vissa områden så att hela längden inte skulle planteras. Det skulle vara praktiskt att veta hur mycket häck som skulle behövas för att täcka en medelstor staketpanel, t.ex. 1,8m?

Vilken tid på året vill jag plantera?

Några andra tips/råd för att hjälpa en nybörjare att komma igång?

Tack på förhand!
rattugglan
Kan svara på när du ska plantera i alla fall och det ska du göra inom närmsta månaden, alternativt tidigt nästa vår.
Kör på Liguster om du tycker det är snyggt, den blir ofta tät och fin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon