Full version: Omskolning
:-)INKA
Hejsan...

Ska omskola lite plantor och behöver ganska snabbt svar.

Nu är det så att jag sått i såjord... guben har köpt HAGA plantjord , naturligtvis för att vara snäll med mig.
Nu undrar jag om jag kan omskola mina plantor i den jorden tills de ska ut???
Eller måste jag köpa annan jord?
Kan tillägga att han köpt ganska mycket rolleyes.gif
Då vi sedan läste på påsarna så står det att dte är till för jordförbättring...
kan plantorna börja må dåligt i denna jord eller behöver jag tillföra någon gödsel av något slag?

Hilfe,hilfe ??? sad.gif för jag vet ju inte själv....

hej hopp !!! // INKA
Fenja
Jag planterar alla mina växter i Villa Plantjord, den anses allmänt vara dålig. Om den är det är jag rätt så tacksam att den inte är bättre, som det växer här!! Mitt svar är ja, du kan plantera i det maken köpt hem. Du kommer säkert att få flera svar. Jag tror att man brukar rekommendera någon av Hasselfors dyrare jordförpackningar här. Sök på jord så hittar du massor av svar.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
haga plant urrrk -Duger på en gammal rabatt kanske - rek hasselfors eller liknande plantjord -def till perenner om de ska stå ett tag innan du bestämt var du ska ha dem ? :)Vilket brukar ske här ..
Ti bee
rolleyes.gif Jag har krukväxtjord till mina små skyddslingar. Ingen aning om fall det är bra, men det växer fint här i alla fall....

Kan du inte helt sonika blanda ut jorden med 'riktig' jord då? Eller göra en helomvändning och använda den till just jordförbättring?
Jag använde ganska torvig, torr jord från början när jag började så och omskola (är det sådan som Haga är?), men det blir väldigt stor skillnad om man istället tar myllig och näringsrik jord till plantorna! Stor skillnad tycker jag!
Ingen rabatt som behöver lite strukturhjälp istället?
smile.gif
Hjälp...och jag som redan planterat om mina chrysanthemum bland annat...i denna jord...plus en del annat...

Likadan som många andra...har för bråttom...
Men de ser då inte lidande ut som de ser ut just nu... men man vet ju aldrig.

Hugaligen...rädd för att de ska dö hela bunten nu...
sad.gif ...det vill man ju inte direkt.

Ha det så bra // INKA
160kvm stort hus
Hasselfors???

Är en jäv---a skitjord enligt mig. Köpte för dyra pengar ett par påsar. Istället för att ta fem för hundra. ( fick typ två för 150 )
Men den jorden mögglar!!!! Och det är ju jättekul när man planterat en 65 plantor... NOT.

Så köp haga du, är den dålig så går det ju alltid att gödsla....

Mvh G- Det här är mina åsikter.....
kerstin z5-6
problemet med Haga är kvaliten .. blir betong i krukan ..
Visst de andra kompanierna kan ha dålig jord de med -men haga luktar urk ..Då går jag tillbaka med jorden o klagar o kräver nytt !!
Jag brukar även köpa blomjord med leca -om jag är särkilt rädd om nåt o inte har så många av dem ..
I haga påsarna växer det ogräs.. utan att påsen är öppnad .... wacko.gif
Sollan
Jag planterar om mina i (dålig?) Varpnäs trädgårdsjord jag köpt på OBS, 5 för en hundring. Det blir inte så kompakt för dem och de verkar trivas. Prövade Hasselfors men var för kompakt och möglade dessutom...
/sollan
Ok!
Får prova mig fram och se vad som blir bäst.
Kan iallafall skryta med att jag har världens bästa sambo wub.gif
Han har vart här och läst och kom hem med Hasselfors plantjord...så
nu har jag både Haga och Hasselfors.

Han e´för go´..... tongue.gif

Ska bli väldigt spännande att se om någon av plantorna överlever....
eftersom det är mitt 1:a år som jag provar på detta. ohmy.gif

Ha det ! // INKA
Gunvor Nilsson
Hasselfors Garden

Jag köper min jord hos Granngården och dom har Hasselfors produkter. (Haga ingår i Hasselfors´ ekonomisortiment men den säljs inte på Granngården)

Hasselfors Garden-jord - 4 valfria för 99:- och då får man välja mellan kogödsel, barkmylla, täckbark och dressjord. Och så har dom också proffsprodukter. Jag skolar om i Proffs U-jorden och 50 l kostar 55:- och P-jorden 80 l kostar 79:- och dom känns mycket mer jord än Haga.

/Gunvor
kerstin z5-6
För att inte tala om S jorden när man ska så .Ska aldrig köpa nån annan har jag numera lovet mej själv smile.gif
Köpte en liten påsen med så o kaktus ,jord -coop i januari -tack vare det förlorade jag flera sådder -fullt med sorgmyggelarver -aldrig mer sad.gif
uno
Det är OK att skola om i jorden. Om Du tänker ha dem i krukan mer än 2-3 veckor, kan Du pytta i några korn av långtidsgödsel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon