Full version: Ful sockertopp
anna.
Jag har en sockertopp precis utanför fönstret som är väldigt bra att hänga lite lampor i runt jul, men den börjar bli lite stor nu och jag skulle behöva beskära den. Problemet är att under de nya skotten (som precis har slagit ut) är den brun och ful. De som bodde här innan har låtit en annan buske växa in i den, så att den har blivit kal nedtill. Detta har jag klippt bort, för vad jag förstår så blir den inte grön igen där den har blivit brun. Stämmer detta? Den har varit grön "utanpå" hela vintern, men nu när den fick nya skott så började de som var precis innan (alltså ytterst innan) bli bruna och fula. Är det bara att ta bort hela sockertoppen eller kan man göra någonting med den? Om man måste ta bort den, har ni något annat tips på vintergrön buske (inte nödvändigtvis barrväxt eller tuja) som det kan vara fint att hänga lampor i? Den får inte bli för stor...

Bilder på den sorgliga sockertoppen hittar ni i mitt album:
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...uuid=annahallin
Åsa K, zon 1
Pröva med att stamma upp den.

Det kan bli väldigt fint. Sedan kan du plantera något annat under eller lägga stenar och någon dekoration så som keramikgrodor eller svampar där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon