La Strega
ska ha den i rabatt....verkar va svårt å hitta så små buskar?

funderade på buskrosor...hur stora blir dom?
Kajsa
Buskrosor blir oftast 1-3 m, men det finns buskar som blir 5 m. Titta på denna spalt där jag svarade Lars om remonterande buskrosor där har du flera förslag på små buskrosor, Myskrosor.
La Strega
okey...så de finns de som håller sig runt 1m?
får kika va de har i affären...=)
Kajsa
Myskrosor runt 1m, Thisbe gul/vit, Robin Hood röd/vit, Ballerina rosa/vit Qeen of the Musk vit. Kan vara lite svårt att hitta dessa tror jag, har skickat efter mina. Men andra buskiga låga ca 1m är många Gallica rosor och dessa hittar man nog lättare som Rosa Mundi polkagrisrandig ca 1.20,
Tuscany djupröd, Officinalis apotekarrosen karminröd, också ca 1.20 det blir breda buskar. Alla Gallica rosor blommar 1 ggn, mustiga färger.
La Strega
många tips...tack! =)

skicka efter rosor? går det? var? billigare?

skickade efter plantor en gång ifrån en sån där klubb (va nåt reklambrev vi fick). det var inte mycket som tog sig....bortkastade pengar...är det i regel så eller brukar det gå bra?
tycker handelsträdgården här verkar så dyr...måste ju finnas billigare plantor liksom...frön tillexempel skickar jag efter från impecta, vilken prisskillnad!
Ewa L
Om du inte vill ha just rosor, finns det ju massor av buskar som är ~1 m. Jag har flera sorter själv i blandade rabatter. Vilken zon/läge?
La Strega
jag vet inte riktigt vad jag vill ha...men sen jag fick idén om rosor så har den liksom fastnat...så det är nog rätt...=)
Ska ha en smidesställning i ett hörne med klätteros i...den kommer klättra upp igenom ställningen och "välla ut" över kanten...(inspirerad av Allt om trädgårds majnummer=)....å så 1 eller 2 buskrosor... sen ska ja ha några mellanstora växter och några mindre...har inte bestämt vilka en...ev. marktäckare oxå...
Ingo
Albarosen 'Königin von Dänemark' blir drygt en meter. Rosa fyllda blommor sent i juni - första halvan av juli, ej remonterande. Anspråkslös när det gäller jord och vattentillgång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon