Full version: Chili
eml
Buäääääh! Hittade i går till min stora fasa en stor sköldlus helt fräckt sittandes på ett blad på en av mina chiliplantor sad.gif mad.gifmad.gifmad.gif. Brukar sköldlöss gå på chili och hur sjutton blir man av med dem utan att använda Provado-pinnar (plantan är halvmetern hög och mycket frodig) eller går det att äta frukterna efter Provado-behandling om man väntar en viss (???) tid? Plantan har massor av omogna och t.om några mogna frukter och jag vill ju inte gärna "förgifta" dem (eller mig)... Tips, råd och/eller sympati mottages tacksamt??? Är det bara att slänga för att inte riskera smitta andra växter (närmast står en stor citrongräsplanta och en hibiskus) eller finns det någon liten möjlighet att denna enda sköldlus jag sett skulle vara den enda (jag knipsade av bladet och slängde) eller finns inte begreppet "bara en" sköldlus?
Ingrid på Västkusten
Det var ju det jävligaste - boo hoo där flög mina resolutioner om å svära mindre totalt sin kos!
tyvärr -> det BORDE finnas fler -> kolla hibiskusen!

Nää de bruakr inte gå på chili så jag hade avvaktat med all gifter tills vidae,

Hälsar ingrid full med sympati ( ja i Europa går det å äta saker å ting efetr karensdagar om Du vill kan jag gå å kolla då vi har det på en europeisk förpackning - har för mig en vecka till fjorton dagar beroende på hur mkt och vad -> detta gäller alltså SPRAY inte piller -> de har avsevärt mkt längre karensdag då de tar så mkt längre tid på sig å verka!)

Hälsar Ingrid
eml
Tack Ingrid för sympatin och för att du alltid är så hjälpsam!!!
Hittade en sköldlus till sittandes på stammen i morse, den fick sig en duvning med en T-spritsindränkt tops (mad.gif onda tankar!:angry:). Blir inte lätt att kolla igenom hela plantan då den är rätt stor och frodig (och jag som var sååååå lycklig över hur underbart maffiga chilisar den satt i år, SUCK!!!:(). Karantän är ju tyvärr en omöjlighet i dessa odlingsfulla dagar med krukor överallt, ska avvakta med gifterna och tänka förhoppningsfulla tankar om att capsinet bränner i sköldlössen smile.gif tongue.gif .

Jag ska "lusläsa" hibiskusen också ikväll och ge den en omgång Provado oavsett resultat... Hibiskusar är en av mina favoriter, men tyvärr verkar allsköns odjur gilla dem lika mycket som jag (men man kan ju i alla fall ta till Provado på dem...).

Ska snart till Irland, ska se om de har några "trevliga gifter" att ta till mot de förb....de odjuren mad.gif mad.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon