|
La Strega
05-05-2004, 17:38
Hur lång tid tar det för dessa att växa upp? (klätterosen ska få växa i en smidesställning ca 1,5m hög) hur hög bli buskrosen? Finns det sorter som växer snabbare än andra? vita ska de va...
Det kan ta 3-5 år, beronde på vilken zon man bor i, jorden, gödsel, läge osv, i kalla zoner blir rosorna lägre, smalare och blommar senare.
Gissar att dom tuffare rosorna växer fortare, Rosa rugosa kan bli ett ogräs så fort växer den i bara sanden, Alba och Gallica rosorna är också tuffa behöver inte den bästa jord/gödning. Motsatsen Austinrosor, Tehybrider.
Snabbväxande vit klätterros är Rosa Helenae, finns olika sorter som är snarlika varandra. Grannen satte en liten planta för ett par år sedan som nu är många meter hög. Fast du kanske vill ha en lägre vit klätterros, den här blir ju då högre än 1,5 m? Kika på floralinneas hemsida (floralinnea.se ?), de har beskrivningar av massor av olika rosor. Sukta sukta!
La Strega
06-05-2004, 19:06
I artikeln där jag såg den där ställningen med klätteros i har de använt 2st rosor av den här sorten: TAUSENDSCHÖN (Multiflora. Schmidt 1906).
Silveraktiga rosa blommor som är halvfyllda med vågiga kronblad. Klasblommande med upp till 20 blommor. Svag doft. Namnet betyder "tusensköna" på tyska. Storlek: 3.0x4.0m. Zon III.
så då borde jag ju kunna köpa en sort som blir så stor?
om jag nu köper 2 liknande och sätter och om det om några år håller på att ta över helt, så är det väl bara å klippa ner ordentligt? eller?
De hade specialerbjudande på Flora Linnea...3 klätterrosor för 298:- vi har en klätteros mot en spaljé på ett annat ställe som inte verkar må bra...har aldrig gjort heller..å växer jättekonstigt, så då kan vi ju byta ut den med...=) (man fick välja mellan 3sorter)
La Strega
06-05-2004, 19:13
ROSA HELENAE 'LYKKEFUND' fanns med i erbjudandet =) nån som har en närbild på den?
La Strega
06-05-2004, 21:51
Ingen som kan nåt om rosor här? eller är det mig ni är anti imot? Har en fråga till...hittade en jättevacker ros..."Pascali", snittros står det, och den ser ut som en sån där man köper i affären..? blir det såna långa raka? hur ser de ut? blir det en "binge" snittrosor eller står de en å en eller vad? kan man ha sån i rabatt? *smått förälskad* eller finns det klätterrosor och buskrosor med blommor som ser ut så?
Pascali är jättefin, får kraftiga stjälkar 1m, det är en tehybrid, rabattros med stora blommor tänk dig en vit Peace. Vacker under en klätterros,zon 4 Tausendschön blommar 1ggn. Rosa Helenae Lykkefynd kan bli 7 m och 3-5 bred, något för ett träd, eller pergola en stor ros som tar plats. Visst finns det en massa stora rosor på busk/klätterrosor, rabblar upp en del som jag gillar, titta på Flora Linnea. New Dawn, Coral Dawn, Maigold, Wrams Gunnarstorp, Blaze Superior, Pauls Scarlet Climber, Rosarium Uetersen, Flammentanz. Buskrosorna Therese Bugnet och Louis Bugnet.
Du skriver " om rosorna drar iväg är det bara att klippa ner" köp en lägre ros från början, en ros som blir 3 eller 7 m ska ha den höjden det är deras karaktär, visst ska man klippa men varsamt.
La Strega
07-05-2004, 11:38
Okey....Då ska ja köpa en Pascali och ställa bredvid ställningen med klätterosen....  kan jag ha flera pascali fristående i rabatten eller är det bättre att köpa en buskros? Hmm...Men då vill jag ha en klätteros som inte blir så stor, är vit och har liknande blommor som pascali...finns det? =) *hjälp* New Dawn var väldigt vacker men jag vill helst ha en vit...!?
pepparmynta
07-05-2004, 11:55
CITAT (La Strega @ 06-05-2004, 20:13) ROSA HELENAE 'LYKKEFUND' fanns med i erbjudandet =) nån som har en närbild på den? Gå till Google, skriv in Rosa Helenae Lykkefund, klicka på webben + Googlesökning.
La Strega
07-05-2004, 18:39
Hur hög ska klätterrosen bli då? har hittar flera lägre nu...1,5-2meter eller 2-3meter? ställningen tänkte vi göra 2meter hög å sen reglera genom att trycka ner den mer i jorden... på bilden i tidningen så "väller det över" kanten en bit med...så kanske ska ta en ros som blir 2-3meter? funderar på Ilse Krohn Superior...men på en bild jag sett liknar den Pascali och på en annan bild ser den inte alls ut så...!? hjälp mig nu...*pleeeease*...
Jo, dom är båda vita, Ilse Krohn Superior får gul/vita knoppar men blomman blir vit . Men Pascalis blomma är stelare, stram.
La Strega
07-05-2004, 19:48
Klätterrosen "Schneewaltzer" verkar gå i samma stil som pascali? men på en sida står det att den bara blir 1,2-1,5m hög, men på ett annat ställe står det 2m!? vilket stämmer?
Tittat i varenda rosbok jag har och ser att blomman på Ilse Krohn Superior där rullar kronbladen bakåt och den ser lite spetsig, hängande ut. En helt annan känsla än Pascali, så det kan nog bli tjusigt värre ihop. Står att I K Superior är krävande men står emot svampsjukdomar hyfsat. Under kan du väl ha så många Pascali du får plats med det blir bara vackrare med flera. Klätterrosen är zon 3 och då kan den frysa tillbaka, täck den på hösten. Plantera i bästa jord med kogödsel.
Schneewalzer kan enligt Allt om trädgårs roslista bli 2 m. Men den är nog ömtålig den blir nog bara så hög i zon 1-2. Står som storblommig klätterros
kerstin z5-6
07-05-2004, 21:55
om du vill ha en vit klätter ros o i din zon är Ilse K den vackraste i mitt tycke , .jag har den i kruka o den blommar nu så jag kan fota den om du vill En sak du ska tänka på är om du vill ha -och tycker om Moderna rosor dvs de som liknar de du köper som snittrosor -eller de mer fyllda gammeldags buskrosorna generellt kan man säja att de passar inte särkilt bra ihop i samma rabatt -de gammaldags buskrosorna o de moderna . Man kan däremot ha dem i olika rabatter - pascali är en mycket vacker ros som skulle kunna växa i närheten av Ilse som fotbeklädnad , tänk på att rosor ofta ser "stela ut " om man inte ger dem sällskap av perenner som lavendel , eller annat gråbladigt -om man gillar det förstås Klätterrosor har ofta "bara ben ", och behöver nåt snyggt framför sig . När du berättat vad du gillar i färger o stil kan jag ge mer tips Belle de CrezyMan kan också säga att buskrosor -de gammaldags, ofta har ett flor -blommar en gång på sommaren , men ofta ganska länge och doften ! den slår alla tehybrider ,som snittrosor kallas med ett annat namn Här är min favorit Belle de >Crezy från slottet Crezy  Mörkt lila i sin slutfas -a wonderful thing! som engelsmännen säger
La Strega
07-05-2004, 22:08
Jag föredrar de rosor som ser ut som snittrosorna i butikerna...enligt de bilder på pascali jag sett så ser den ut å va en sån?
Är Ilse K modern eller gammaldags? har letat reda på flera bilder och de ser Väldigt olika ut! så det är svårt att veta!?
Men det är moderna rosor jag vill ha då...=)
min tanke är att plantera 2st klätterrosor och 1 låg rosbuske(Pascali?) i en cirkel med "smidesställningen" i mitten, lavendel +andra perenner runt i kring..så vi tänker lika ialf =) ska ha rosor på flera ställen i rabatten men de ska vara lägre, runt 1m. får antagligen bli pascali...och eventuellt mainzer fastnacht (underbart vacker!) de är väl "moderna" båda två?
Vill hellst att de blommar hela sommaren... Belle de crezy var vacker!
kerstin z5-6
07-05-2004, 22:16
Ilse är modern o remonterar , din smak liknar min när jag började .. nu går jag mer o mer mot enkla , ej fyllda rosor som blommar en gång ..konstigt va ?  Fast jag gillar terosor med -har en som heter som min son ,Alexander .. underbar blommar nu den med Alexander i växthuset  tar lite digitala på Ilse i morron -har nog både knopp o fullt utslagen så får de se om du gillar den .. mest avundsjuk är jag i alla fall på din zon ... O borde vi inte få ett eget rosforum här snart ???  i stället för att trängas blad både perenner o buskar ???
Det är nya rosor Ilse Krohn Superior en Kordes ros från 1964 Pascali kom 1964 Mainzer Fastnacht kom 1964
Så vackert Kerstin, så avundsjuk.
kerstin z5-6
07-05-2004, 22:25
kordes -ros -heter - Kordes robusta, skulle jag nog ha sagt -tomteröd -o har klarat vintern bra i år
La Strega
07-05-2004, 22:27
Intressen mognas ju och ändras med tiden så...=) Alexander var vacker... den röda på bilden är väl söt...men för mig är det inte riktiga rosor liksom...vill ha stora å fina...=) då är ju de rosorna jämngamla då =) tycker ni att de passar ihop? ska nog köra på dem...  då är bara frågan hur många....och vad jag ska ha mer...*Le* Vi ska ha en röd oxå, till en spalje...ca 1,5-2meter hög, Modern ska den oxå va! =) några tips? å så har jag gått å blivit förälskad i ennu en ros...  "Double Delight"..så underbar! skulle vilja ha den i kruka...en på varje sida om trappen till huset...går den att ha i kruka? *Le* Och ett rosforum skulle definitivt behövas! nu mailbombar vi människan som sköter sidan så han/hon fixar de!!??
kerstin z5-6
07-05-2004, 22:35
Yes ! Vi mailbombar hehe  ... En röd .. konsulterar mina lexikon -är du rosfrek bör du så småningom ha Rhs Roses A-Z  Och LÅG Lars Åke Gustavsson -rosor för nordiska trädgårdar del 1 o 2 Chevy Chase kanske ? Flammentanz , Jazz - den sista är klart snygg !!
Dom röda jag föreslog tidigare var flera meter, men Poulsen Roser/ Danmark har en grupp Renaissance rosor och jag köpte två för fyra år sedan Clair R har jag kvar och den röda "Prinsesse Alexandra" så vacker (den frös bort första vintern) den kan vara något i din zon 1,5m. Och "Isabel Renaissance" röd 1,5 m båda från 90-talet. Titta på "Westerland " den har en läcker färg orange/gul/röd 1,5 m, den vill jag ha.
La Strega
08-05-2004, 12:08
När det gäller den röda klätterrosen står det nog mellan flammentanz, Santana och Thats jazz....Flammentanz är ju härdigast...kanske skulle ta den? eller spelar det nån roll om den är härdig till zon 3 eller 6 när man bor i 2?
Kajsa: de flesta av dem du föreslår är rosa buskrosor....?
Kerstin: beställde 3st trädgårdsböcker häromdagen så de får nog vänta lite...men ska kika på bibloteket...=)
vad tror ni om "double delight" i kruka då? ska ja satsa på den eller leta upp nån mer lämplig?
Isabel Renaissance är mörkröd och Prinsesse Alexandra är karminröd mer röd än rosa tycker jag. Det är klart det är viktigt vilken zon rosen går i, så många moderna zon 3-4 rosor som frusit hos mig, fast dom inte borde gjort det. Såg i L-Å Gustavssons rosbibel att Santana rosen går i zon 2 står som " föga härdig". Flammentanz är ett säkrare val, frisk och härdig. Till krukor är Austinrosorna fina, många sorter/ färger kring 1 m, världens vackraste rosor tycker jag. Hoppas du till sist blir nöjd med dina rosval.
La Strega
08-05-2004, 22:46
Då köper jag en Flammentanz! ska kolla på Austinrosor.... Double Delight är inget bra val eller?
Double Delight hittade jag bara i Botanicas stora rosbok, finns även en Climbing Double Delight, zon 2 rosor. Den första ser läcker ut i två färger det står att det är "en bra rabattros men att sjukdomsresistensen kan diskuteras" Själv skulle jag tagit en vanligare ros som många testat.
CITAT (La Strega @ 07-05-2004, 12:38) New Dawn var väldigt vacker men jag vill helst ha en vit...!? gomorron har nästan bestämt för mig att det ska finnas en "white dawn" också. Fast jag har då aldrig sett den i verkligheten, så den kanske är knepig att få tag på? Funderar Unn i söndagsgryningen *gäsp*
La Strega
09-05-2004, 12:04
Kajsa: Kolla på www.rosenposten.dk och sök på double delight! Unn: jo jag hittade den med på en engelsk sida, "White New Dawn" heter den, men har inte hittat den nånstans där de säljer rosor...? Men det får nog bli Ilse Krohn Superior...den är vakker...lite dyrare tyvär men det får man väl stå ut med =P å så ska ja blanda Pascali och nån ljuslila ros i resten av rabatten...vet inte riktigt hur många jag ska ha och hur jag ska placera dem så det blir bra...hm...får fundera lite... å så får det bli en Flammentanz till spaljen vid uteplatsen... då är det bara krukrosorna kvar som ska bestämmas...
kerstin z5-6
09-05-2004, 14:37
Det där blir nog jättebra det !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|