Jag letar efter en "vanlig" spade med kort skaft (alltså ingen planteringspade). I England vet jag att de finns. Undrar om någon av er känner till om man kan hitta en sådan här.
Hälsningar
Anni
Hej! Jag lyckades köpa en "dam-grep" för några år sedan på Coop Forum (Obs!). Den är mindre och lättare än dessa jättegrepar karlar hanterar. Jag har för mig att de hade lite nättare spadar också. Om jag kommer ihåg ska jag kolla idag när jag åker dit. Återkommer om jag gör något fynd! Ska du förresten ha en som är spetsig eller rak i bladet? Och hur kort skaft menar du, förresten? / Mvh Annki
Ingrid på Västkusten hade köpt sin korta spade hos 'Lantmanna' (tror jag det var?), alltså Odal/Granngården. Borde ju finnas hos flera andra som säljer spadar, hör efter hos nån handelsträdgård t.ex.
Ingrid på Västkusten
18-01-2003, 11:27
Just så :-)
Om man är 1,60 över havet och därikring så är denna lagom - eller om man står på marken och gräver i en upphöjd bädd :-)
Fiskars har en mdell.
Hälsar Ingrid
Hej igen och tack för alla tips. Men jag tycker att Fiskars Damspade också är för lång. Behöver ett ännu kortare skaft när jag gräver i mina "höga" grönsaksboxar.
Hälsningar Anni
Har inte Fiskars träskaft längre? Om de har det kan man kapa det och sätta i handtaget eller spaden igen.
För lådor mm använder jag korta grepar. Tycker det är lättare att riva sig ned i jorden än gräva för det mesta.
Ja jag skulle uppsöka en vanlig järnaffär, gärna med inriktning på Bygg. Be dom ta fram sin stora katalog. Där kan det finnas en spadmodell som fungerar.
Fiskars gör spadar o skyfflar med både metall eller träskaft. Själv har jag , å yrkets vägnar, köpt många Norbergsspadar.
Helen i Skåne
18-01-2003, 17:52
Jag hittade en ovanligt kort grep och en spade hos Överskottbolaget. Vet inte om militärerna var kortare förr men dessa verktyg är bra att ha när man ska gräva nere i en grop eller ur upphöjda bäddar. Väger bly visserligen men man kan väl inte få allt...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.