tholen
Ska flytta mitt befintliga grönsaksland som ligger under ett par björkar eftersom det inte håller fukten. Kan dock inte helt undvika närhet till björkar på granntomten + en syrenhäck. Vill ha råd om hur jag kan anlägga landet för att det ska bevara fukten på bästa sätt.

tholen
KURT
Marktäckning med gröngödsling bevarar ju markfukten, har man problem med sniglar så kanske man bör undvika det dock eftersom de då kan gömma sig i gröngödseln. Men annars är det ett bra sätt att tillföra näring + hålla fuktigheten. Dessutom kan man odla i nersänkta bäddar, oftast odlar man ju istället i upphöja bäddar (det blir varmare). Men upphöjda bäddar gör att det torkar ut fortare.
tholen
Tack för svaret Kurt!
Gröngödsling - innebär det att jag ska täcka landet med ex.vis gräsklipp?
Hur mycket och när då?
Inbillar mej att marktäckning främst förhindrar avdunstning uppåt, medan björkarna suger vatten underifrån. Men det är kanske kombinationen av dessa som gör att jorden blir för torr för odling.
Jag har tänkt mej en nersänkt bädd. Gräver ur ca 50 cm (har ren lera på tomten) och fyller med matjord. Kan jag blanda upp jorden med något som hjälper till att bevara fukten?
uno
Det gäller att hindra björkrötterna att växa in i grönsakslandet.
Gräv ut landet bottna med geotextilduk samt på sidorna. Det blir liksom en form av duken fylld med jord.
Ingrid på Västkusten
Inga nedsänkta bäddar i närheten av björk tack! Det är ju p g a den/dem som landet torkar ut. Vad Du skall satsa på är MULL i Ditt grönsaksland, ingen fånig plantkord elelr annat bös utan stallgödsel -> komposterad kodynga på säck, plus starta gärna en egen kompost om Du int ehar en redan. Allt Du producerar där är mull biggrin.gif rena godiset å odla i och rena svarta guldet när det gäller att hålla fukten på plats. Undvik torvprodukter d v s sk plantjord. Fram med dynga gärna stall om det går för sig.

Geotextil som redan nämnts är nästa måste. Björken myser ju varje gång Du vattnar Dina land och vill jättegärna skicka in rötter i bädden.

Jag hade anlagt upphöjda bäddar p g a björkproblemet - och man kan lättare begränsa problemet eftersom rötterna inte så gärna vill växa in i bädden då men Du måste ändå ha en KRAFTIG geotextil. Kika in i pallrkagsklubben för snabba tips till upphöjd bädd eller bygg mera permanenta utav virke.
Här skall Du stoppa i den 'berömda' gödseln!

hur är dte med skugga - det låter skuggigt? Björkar kan ju tyvärr se hur friska och fina ut som helst å vara helt svarta och ruttna inuti, och vara en tickande bomb i höststormar. Fundera om Du kanske kan kvista björkarna något, alltså stamma upp med, glesa ur grenverket något så att mer ljus kommer till.

Hälsar Ingrid
Gossen Ruda
Ett sätt är ju att ta fram sågen och göra ett vågrätt snitt nära marken. biggrin.gif Björk är väl ett av dom sämsta träden att ha i en trädgård pga sitt vattenbehov. För att inte tala om vad pollenallergikerna tycker. Sen på eftersommaren dräller det av frön också. Usch och fy. tongue.gif
tholen
Upphöjda eller nersänkta bäddar - det finns uppenbarligen olika uppfattningar om vilket som är bäst. Tål att funderas på!
Råden beträffande stallgödsel och geotextil ska jag definitivt ta fasta på.
Tyvärr kan jag inte göra mycket åt själva grundproblemet, dvs björkarna. De står där de står - på granntomterna.
Skuggning från träden är inget större problem eftersom de står i norr- och västerläge.
andersen
Jo du kan göra så här gräv ett dike och kapa av björk rötterna dom kan ligga kvar men ha diket uppet hela tiden för björkrötter växer fort , men fördelen med björkrötter är att dom växer inte så djupt du borde hitta dom på ca 40-50cm djup.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon