pialotta
Bilder finns i mitt fotoalbum, jag vet inte hur jag får in bilden här i tråden, men om du letar lite hoppas jag att du finner dem.
Ca 25-30 cm hög, blomskaftet är runt och grönt nedtill men övergår i mörkrosa upptill. Klockliknande rosa blommor, två på stjälken. Bladen raka smala ca 1½-2 cm breda.

Den blommar nu i min åldriga och oskötta rabatt.

Vad heter den? Hur vill den bli omskött? Kan jag föröka den?
pialotta
det är jag igen;
"klockliknande" nja, mer lik en liten lilja
Åsa, mälardalen zon 2
Klockorna påminner om klockorna som finns på julhyacinterna, doftar den?
tulle
Jamenvisst är det en dåligt utvecklad hyacint.
tulle
LindaA
Sådana hittade jag också i en rabatt vid vårt nya hus. Vissa av de såg ut precis sådär med bara få blommor och jag undrade vad det var för fantastisk växt jag hade... Men efter några dagar såg de ut precis som vanliga hyacinter (vackra alltså!)
pialotta
hej - vad duktiga ni är! Den doftar hyacint, helt klart.
Stackarn
Jaha, skötselråd vill jag ha.
Luft ikring (det är verkligen risigt där den växer) och på med god jord.
Räcker det? Skall jag göra det nu, eller skall den blomma klart först?

tack för hjälpen!

PS - var i Trädgårdsföreningens vackra trädgård i Göteborg häromdagen, och där växte massvis med blommande hyacinter i precis samma färg, så den är identifierad riktigt! DS
pepparmynta
När man sätter ut en Hyacint så "förloras" med tiden den framodlade kompakta formen bestående av massor av blommor.
Men inte tycker jag att det är så synd, den på dina bilder är ju så vacker wub.gif

Lökskötsel : dränage, benmjöl eller lökgödning, låt bladverket vissna ner.
pialotta
hej pepparmynta
dränage; får väl "peta" lite runt den (först måste det rensas kommer inte åt pga av alla krikonkvistar) och köpa hem lite lökgödning. Att bladen får vissna ner är ju bara skönt, de stör ingen därinne i snåren...
biggrin.gif
pepparmynta
CITAT (pialotta @ 08-05-2004, 13:33)
Att bladen får vissna ner är ju bara skönt, de stör ingen därinne i snåren...
biggrin.gif

Ja, det är rätt skönt att man inte behöver klippa och rensa överallt jämt. laugh.gif
Glömde ju förresten din fråga om förökning. Lökar förökar sig genom delning. . . nästan! De bildar nya pyttesmå som växer från moderlöken.
Sk. lökfjäll. De kan man pilla loss och sätta, eller låta det bli en liten grupp på egen hand.
pialotta
aha! Antar att lökar skall delas tidigt på våren. Får sätta en rejäl pinne vid hyacinten så att jag hittar den nästa år.
Eller kan jag gräva upp den i höst, pilla loss lökfjällen och plantera ner alltihopa igen?
pepparmynta
Jag skulle göra det i höst så att lökarna hinner sätta sig till rätta och bilda rötter o lugn och ro utan att sätta blad och knopp, som de gör på våren.
pialotta
Det låter riktigt. Då blir det i höst och jag skall göra lite fint runt dem.
Tack för hjälpen!
/P
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon