MaryLou
06-05-2004, 12:45
Någon som har erfarenhet av att samplantera örtkryddor med tomatplantor? Jag förkultiverar just nu 2 plantor busktomaten Tiny Tim som jag tänkt plantera ut i två stora krukor, och vill utnyttja mitt balkongutrymme till max...
Tomaten är ju ruggigt näringskrävande, jag vet inte om det är så bra att sätta ned något som konkurrerar. Dels är nog risken stor att den lilla kryddan blir övergödd och smaklös. Du får säkert svar av någon som vet bättre.
Mvh
Fenja
Basilika och citronmeliss borde väl funka... dessa verkar trivas med mycket näring hos mig och om du odlar i hink så hålls ju citronmelissen "på plats" (den kan sprida sig rätt friskt om den har möjlighet).
Jag brukar sätta persilja, körvel och dill tillsammans med tomaterna, funkar utmärkt. Ibland har jag även satt hänglobelia tillsammans med dem och det funkar också bra. Det ser ju så kalt ut om bara tomatplantan är i krukan/hinken och jag måste fylla ut jorden för annars kommer mina små fyrbenta krukmarodörer och tror att krukan är kattlåda
Helén
MaryLou
10-05-2004, 12:46
Jag testar med persilja, dill o citronmeliss då! Fyrbenta marodörer ja, såna har jag också....även om de kanske inte använder krukorna som toalett så tycker de att det är otroligt roligt att gräva....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.