tuppmamman
06-05-2004, 12:50
Jag har tänkt att bygga speciella blomlådor till jordgubbar, som skall sitta mot altanens räcke som är mot söder. Tror det kommer växa bra där, dessutom blir det bra plockhöjd och lätt att täcka med nät.
Hur mycket jord kräver jordgubbar? Hur stora lådor? Vilken jord?
Innan lådorna är byggda funderar jag på att sätta dem i vanliga balkonglådor (den självvattnande, större modellen) kan det funka, tro?
Balkonglådorna blir ett rent experiment, men om nån har erfarenheter tar jag tacksamt emot dem.
160kvm stort hus
06-05-2004, 14:30
Jag har odlat mina jordgubbar i allt från balkonglådor till trånga små smultronkrukor. Fungerar toppen!!!
Vad jag vet är jordgubbar väldigt tåliga och växer i princip var som helst bara det finns vatten jord och sol.
Så plantera dina i vanliga blom lådor du.
Annars har jag hittat en fiffig sak på ikea som jag tänkte plantera i.
Våjön, tyvärr fick jag inte med mig någon bild men den finns på hemsidan.
Det jag tänkte göra är att plantera typ hängjordgubbar och eller smultron i de två övre delarna som sen växer neråt med fina blad.
Och i den sista vanliga.
Det blir nog superfint hoppas jag!!
Mvh G
tuppmamman
06-05-2004, 15:32
Tack för ditt svar.
Då kanske man ska satsa på att köpa balkonglådor istället för att lägga tid på snickerier, den tiden kan man ju ha till annat (typ rensa kirskål, kvickrot, tistlar...)
Tittade på ikeas sida, den där Våjön verkar inte alls dum. Ska nog fundera på den. Vet att de har (haft) en annan ställning där man sätter krukor på en stång som man fäster mellan golv och tak, den har jag funderat på till altanen för blommor, men den kan man ju ha jordgubbar i också.
Vad härligt med ett sånt här ställe där man får svar på frågor och fina idéer.
160kvm stort hus
07-05-2004, 08:14
Ja visst är det!!
Jo vässarö heter den saken på ikea. Men dom har den inte kvar på hemsidan av nån anledning.
Krukor finns att haka på som sagt, allt från jättebaljor till små vanliga. Perfekt eftersom den sparar mycket plats!!
Många blommor på samma ställe!
Mvh G
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.