kerstin z5-6
Vårens första riktiga dag ! En Flaggdag borde det vara
lagt in lite nytt i Vinterträdgårdsalbum -bla på citronknopparna smile.gif
För den som vill
Album laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
TeliaNet
jag hoppas att jag en dag får samma dina resultat.
hur lång tid tog det innan den gav frukt?
kerstin z5-6
jag köpte ett ympat större träd, privat av en dam -Hon sa att det tog ca 3 år innan det blommade första gången -sen har det blommat alla år utom i fjol då det flyttade till mej -mitt i vintern ..fick nog för lite ljus o för varmt den säsongen ..men nu kör det igen smile.gif
TeliaNet
vet ej hur gammalt mitt är, men det är nästan 0,5 m.
det går väl att få det att ge frukt till nästa sommar?
eller vad tror du?
Ingrid på Västkusten
Ympat Claes?

Det tog en vecka efter ha flyttat in grapefrukten i uterummet och startat den på rosa sanden så fick den nya blad, slängde de gamla och sedan hej å hå nu blommar den som f-n! Mandarinen har knopp biggrin.gif

Glada hälsningar irån tt somrigt Västkusten
TeliaNet
nu hänger jag inte med riktigt.
har du ympat en grape till en mandarin?
påverkas blomningen om man beskär och klipper av lite här och där? unsure.gif
TeliaNet
och till råga på allt har mitt växthus i trä svält så jag kan inte stänga dörren. wink.gif
Ingrid på Västkusten
Hej Claes,

Jag har inte bara en citrus jag ahr flera biggrin.gif

Jag undrade om Din citrus är ympad som är 0,5 meter ...annars är den flera år för liten å blomma om det itne är en Ponderosa t ex för den blommar i 0,5 meter på egen rot!

Hälsar Ingrid
Gunvor Nilsson
Så fint du har i din vinterträdgård, Kerstin!

Men vad är det för blomma på bild nr 8? Ursöt!!! (Saknar förklarande text till bilderna) Hur många grader har du där inne? Har du luftfuktare också?

/Gunvor
TeliaNet
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 07-05-2004, 07:14)
Hej Claes,

Jag har inte bara en citrus jag ahr flera biggrin.gif

Jag undrade om Din citrus är ympad som är 0,5 meter ...annars är den flera år för liten å blomma om det itne är en Ponderosa t ex för den blommar i 0,5 meter på egen rot!

Hälsar Ingrid

nej den är enbart från kärna.
blommar citron snabbare om man ympar dit en gren från ett annat citronträd?

en annnan fråga: jag har en clementin som jag sådde förra året. hur lång tid behöver den innan den blommar.
Ingrid på Västkusten
Frösådda citrusar måste vara grinigt stora för blomning om man itne har en enorm tur -> annars är det minimum fem år och upp till tjugo.

Varför ympar man? Jo för att få snabbare blomning och hålla träden nere i en 'normal' storlek.
Jag hade använt de frösådda citrusarna som ympstock och provat ympa in en blommande gren. Finns siter på Internet som beskriver detta.

Hälsar Ingrid
TeliaNet
hur ska jag göra i mitt fall, då jag en bart har den stora jag nämnde och några mycket små?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon